2017/08/18

Şifalı Koruk Suyu İle Serinlemek

Bu yaz çay bahçelerinde ve kafelerde garsonların taşımaya yetişemediği haki renkli içeceğin ne olduğu konusunda hiçbir fikrim yoktu. Detoks içeceklerine benziyordu. Merakımı sipariş verme yoluyla giderebilecektim ancak. İnsanın içmek istediği şeyin adını bilmemesi ne komikti.
''Şu yeşil, pardon haki(!) renkli içecekten istiyoruz.''

''Koruk suyu mu?'' diye gülümseyince garson, ne çok şaşırdım. Üzümün olgunlaşmamış haline koruk dendiğini biliyordum. Çok ekşi olduğunu, bazı yemek ve salatalarda limon yerine kullanıldığını da. Ama koruktan yapılmış meyve suyu olduğunu ilk kez duyuyordum. Bu satırları okuyan pek çok kişi tıpkı benim gibi ilk kez öğrenecek ve şaşıracak muhtemelen.

Küçük bir araştırma yapacak olursanız koruk suyunun bir zamanlar Ege ve Marmara bölgesinde serinlemek için tercih edildiğini, bu coğrafyalarda yaşayan ninelerimizin eskiden hep koruk suyu yaptığını ve sevilerek içildiğini öğreneceksiniz.

Çocukluğum hatırı sayılır oranda üzüm bağları olan İç Anadolu'da geçmişti; ama koruk suyu çıkarmak bizim ninelerimizin neden hiç akıllarına gelmemiş ya da duymamışlardı ki? Sebep bölgeler arası iletişim ve etkileşim zayıflığı mıydı? Anladığım kadarıyla insanlarda doğal olana yönelme gibi bir farkındalığın başlaması neden olmuş buna. Serinletici özelliği ve şifalı oluşunun yanı sıra doğal olması yüzünden son dönem aranan bir içecek olmuş koruk suyu. Sağlığa yararları iyice anlaşıldığından yeniden popüler olma yoluna girmiş. Bilinirliği ve tüketimi son yıllarda özellikle Türkiye, Avrupa ülkeleri ve ABD'de artıyormuş. Katkı maddesiz doğal içecekler arasındaki yeri ilk sıralarda.

Çanakkale - Tarihî Aynalı Çarşı

Bu işe gönül veren ve koruk suyu geleneğini Aynalı Çarşı çıkışındaki sokakta
20 yıldır sürdürmekte olan Hasan Usta'nın küçük işletmesi

Koruk suyu içmek için dört gözle yaz mevsiminin gelmesini bekleyen müşterileri olduğunu söyleyen Hasan Usta, bu şifalı ve geleneksel içeceğin yapımı ile ilgili bilgi de veriyor.

Toz-kir kalmayıncaya kadar iyice yıkanan ve saplarından ayrılan koruklar robotta çekiliyor ve çekirdekleri de kırıldıktan sonra süzgeçten geçiriliyor (İçtiğinizde ağza gelen buruk tadı çekirdeği veriyormuş). Son olarak da
biraz su ve şeker ilavesiyle içime hazır hale getiriliyor.

Koruk suyu çıkarmak o kadar da zor değilmiş, öyle değil mi?
Bunlar da benim üzümlerim. Koruklar olgunlaşmadan hemen ben de denemeliydim.
Gördüğünüz üzere, sadece robottan geçirirseniz çekirdekler aynen kalıyor. Üzüm çekirdeğinin faydaları saymakla bitmiyor, ancak ben üşenmekten olsa gerek, ayrıca çekirdek kırma işlemi uygulamayıp o haliyle süzgeçten geçirdim. Şeker de katmadım. Birazcık su ve buz ilavesiyle gayet güzel bir içecek elde ettim.