2018/06/07

Dünyanın En Küçük Elmaları (Malus Rudolph Crab Apple)

Elma çok sevilen bir meyve olduğu kadar rekor sayıda çeşidiyle de zirveye oturmuş bir meyve. Elma çeşidi deyince benim aklıma öncelikle sert kabuklu, kırmızı renkli, hem tatlı, hem kütür ve de bol sulu Amasya elması geliyor.

Hem elma demek kırmızı demek sanki. Parlak kırmızı Red Delicious (Starking Delicious) var ki, dünyada en çok tüketilen elma olarak geçiyor.
Yine tatlı bir elma olan düz sarı renkli, yumuşak dokulu Golden (Starking) türü var çok bilinen.

Sarı ile kırmızı renk bu iki türün melezlenmesi sonucu ortaya çıkmış, sert ve leziz bir tür olan Galatasaray formalı ''Gala'' var:) Ancak, benim için öncelik yeşil elmada. Tarçın eşliğinde bayılarak yediğim harika bir atıştırmalık olan Granny Smith sert dokusu, ekşimsi tat ve aromasının yanı sıra tok tutucu özelliğiyle tercih sebebim.😋

Say say bitmiyor, öyle değil mi? Dünya üzerinde 8 bine yakın elma türü olduğunu biliyor muydunuz peki? Her bir türün sadece rengiyle değil, lezzet ve aroma olarak da farklılıklar taşıdığını bir düşünsenize. Büyüklük ve biçim olarak da...

Evet evet, tahmininizden çok daha ötesi. Bu elmalar 5 kuruştan bile daha küçük boydalar.

Ağacı da mart ayında aynen böyleydi. Ne yalan söyleyeyim, bir süs bitkisi ağacı zannetmiş, çok beğenmiştim.

Google Görsel'de aratıp isminin ''Malus Rudolph'' olduğunu öğrendiğim bu ağaçtaki çiçeklerin
minik elmalara dönüşeceğini de aynı anda öğrenip çok şaşırmıştım. Türkçe adı nedir, henüz öğrenemedim.


Çiçekler 2 aya kalmadan elmaya dönüşmüşler. Elmalar tahminimden çok daha küçükmüşler meğer.
Adeta laboratuvar ortamında küçültülmüş gibi, her şeyiyle elmalar. Dünya üzerinde daha küçük boy
bir elma türü yoktur herhalde.

Dilimlediğinizde dahi bir elmanın sahip olduğu tüm özellikleri taşıdığını görüyorsunuz.

Bu arada Batılı ülkelerde reçelinin yapıldığını da öğrenmiştim. O halde bir miktar ben de denemeliydim.
Çok muhteşem bir reçel olduğunu söyleyemeyeceğim. Tadı fena sayılmaz. Hafif bir elma aroması hissediliyor.
Elma, jöleleşme özelliği sağlayan 'pektin' açısından zengin bir meyvedir hani. Bu minik elmalardan yapılan reçel, jelleşmesine kadar elmanın taşıdığı tüm özellikleri sergilemiş oldu böylece. Şaşırmadım dersem yalan olur.

*   *   *


EK: Bu elmaları 24 Ekim 2021'de fotoğrafladım. Malus Rudolph'dan bir tık daha büyüktüler. Birkaç milim daha büyük ve yuvarlak, uç kısımları içeriye doğru basık, benzer bir tür.

* * *

Oysa gördüğüm en küçük elmalar ceviz büyüklüğündeydi. Hem boy hem renk olarak muşmulaya benziyorlardı.
Fotoğrafı yine çok şaşırdığım için 2 yaz önce Eskişehir'de çekmiştim. Bu türün adının ne olduğunu bilmiyorum.

Doğa ve dünya bizleri hiç bıkmadan şaşırtmaya devam ediyor...
Sevgiyle...