2019/03/11

Melon ya da Fötr Şapkalar Trend mi Oldu?

Melon ya da fötr şapkayla aranız nasıl?
Ben bu yıl pek bir haşır neşirdim. Nasıl mı? İlginç bir hikâyesi var, onu anlatacağım ama önce bu şapkalarla ilgili kısa bir detay geçelim. Çünkü genel hatlarıyla birbirine benzediklerinden olsa gerek, ikisini aynı şapka zanneden bir çoğunluk varmış. Melon İngilizcede "kavun" anlamına geliyor. Almancada da öyle sayılır (Wassermelone; karpuz, Zuckermelone; kavun). İşte bu nedenden dolayı üst kısmı yuvarlak ve bombeli olana "melon şapka" adı veriliyor.

Fötr şapkada üst kısım içine göçük, kenarlar kıvrık. Aradaki fark bu. Fötr şapkadaki gerçek fark ise asla eskimeyen bir tarz olması. 19. yüzyılda popüler olan Melon şapka "Bowler" adıyla da biliniyor. Çünkü 1850 yılında Londra'da yaşayan Thomas ve William Bowler adlı kardeşler, at binen insanların kafalarını ağaç dallarından korumanın çaresini ararken buldukları bu şapka stiline soyadlarını vermişler. At üzerindeyken başı alçak ağaç dallarından koruma amaçlandığından içi ve kenarlığı sert takviyeli, sağlam bir şapka türü. Şekil olarak fötr şapkaya benzese de ondan çok daha sert. Ve üst kısım dışa bombeli.

1950'li ve 60'lı yıllarda Londra'da yaşayan erkekler giysilerinin bir parçası olarak sürekli Bowler takmışlar. Ancak, bu uygulama 70'li yıllarda sona ermiş ve ilginçtir, 1980'li yıllar geldiğinde aniden ortadan yok olmuş. Gerekçe olarak açık hava etkinlikleri için pek pratik bir şapka tarzı olmadığı söylenmiş; ama yine de kökü kazınmamış. Halen Londra'da Look&Co adlı bir firma tarafından üretiliyormuş.

Fransızcada "yumuşak keçe" anlamındaki feutre sözcüğünden gelen fötr şapka 20.yüzyıl başlarında şıklığın simgesi olarak görülmüş, özellikle Amerika'da takım elbiselerin ayrılmaz bir parçası olarak erkeklerin vazgeçilmezi haline gelmiş. Şıklığının yanı sıra, takanın başını hava şartlarından koruması ve kullanılmadığı zaman katlanabilme özelliği ile popüler olmuş.

1960 başlarında popüleritesini kaybeden fötr şapka, son dönem yine popüler olmaya başladı. Özellikle nostalji seven Amerikalı "hipster"ların ayrılmaz bir parçası.

Şimdi gelelim şu soruya: Bir şapka sever olarak melon şapka bu yıl nasıl oldu da benim de tercihim oldu? Pinterest'te rastladığım tığ işi melon şapka modellerini (Bowler hat) o kadar beğendim ki, deneme yanılma yoluyla da olsa kendime bir tane örmeye karar verdim. Baktım çok zor değil, fena da olmuyor, farklı renklerden birkaç tane daha ördüm. Ördükçe elim alıştı, acemi işi olmaktan çıktı. Bu yıl itibariyle dört kışlık, bir yazlık bowler şapka sahibi oldum sonuçta ve çok severek giymekteyim. Melon (Bowler) şapkalar başımızı kışın soğuktan yazın güneşten korumak için giydiğimiz şapka stilleri arasında son derece şık ve kullanışlı bir tercih bence. Ne dersiniz?

Ördüğüm en sonuncu kışlık Bowler şapka. İki ayrı renk ipi katlayarak ördüm.

Sanırım en çok bunu sevdim. Elde örülmüş olduğuna pek inanmıyorlar bu arada:) Örgü Melon şapkaların en büyük güzelliği ne biliyor musunuz? Elastik bir doku çıkıyor ortaya ve istediğiniz şekilde katlayıp, içeri ya da dışarı kıvırarak giyebiliyorsunuz. Dilerseniz Melon şapka oluyor,
dilerseniz Fötr...

İstediğin renk ve kalınlıkta yün alıp çeşit çeşit Bowler sahibi oluyorsun. Genellikle 1 yumak yeterli oluyor. Sana özel, şık, kaliteli ve de sudan ucuz bir şapka çıkıyor ortaya.

İlk adım olarak; başın üst orta kısmına rastlayan yerden tığ ile minik bir sihirli halka yapılıyor ve sık iğne örgüyle orantılı şekilde artırarak 16 cm çapında bir yuvarlak elde ediliyor. Sonrasında artırmaya son verip mevcut ilmek sayısıyla devam ediliyor ve melon kısım ortaya çıkıyor (Bu aşamadayken başınıza tam gelip gelmediğini kontrol ederek ilerliyorsunuz). Sonra uç kısım için yeniden artırmalar başlıyor ve biraz daha ördükten sonra şapka sona eriyor. Hiç dikiş yok. Son ilmekle birlikte tak başına, çık dışarı :))

Bu desenli yazlık model için yine Pinterest'ten faydalanıp merserize ip kullandım. Düzgün fotoğraflamak için içlerine balon koymayı da öğrendim:)

Sonuncu yazlık model tamamen kendi tasarımım ve ilk denemem. İkinci denemem daha düzgün olacak eminim:)

Bu şapkalar ister kendiniz için ister sevdiklerinize armağan etmek amacıyla son derece güzel bir seçenek. Bu arada dileyenler için aile ekonomisine katkı amacıyla da örülebilir. Çünkü nette rastladığım modeller arasında fiyatı 200 TL üzeri örgü Melon şapkalar vardı (yargici.com idi sanırım).
Benden söylemesi...


* * *
EK: Siperli Şapka (Aralık 2019)

Örgü şapkaların siperli kısmı sonradan örülüp dikilerek ekleniyordu. Bu iki şapkadan sonra siperleri dikiş olmadan, üzerinde örmeyi başarabildim:) Tabii ki uygulamalı bir video sayesinde...

Balonların sürekli sağa sola yatması nedeniyle bu kez doğru dürüst fotoğraf çekemedim. Parmak desteğiyle falan ancak bu kadar olabildi. Tek elle çekim:) Bu iki şapka kadar severek giydiğim başka hiçbir şapka olmamıştı. Örgü deseni ve renk değiştirerek siperli şapka örmeye devam...