2024/03/30

Balık Av Yasağı - Usturalı İstiridye

Balık av yasağının başlamasına 2 hafta kalmış. Bu nedenle balıklar ve fiyatlarını buraya sabitlemek adına bir yazı hazırlamak istedim. Fotoğrafları Ramazana üç gün kala girdiğimiz yeni açılan bir balıkçıda çekmiştim. İstediğiniz balığı istediğiniz tarzda pişirip getiriyorlar. Fiyatlar nasıl da el yakıyor. Barbun fiyatının 900 TL olduğunu görmek epeyce şaşırttı beni. Çok leziz bir balık olması da kurtarmıyor artık. Günümüzde bu tür balıkların taliplileri ancak restoran sahipleri.

Denizdeki o korkunç müsilajı bizzat görmüş olmak balığa karşı isteğimi azaltan birinci sebep artık. Uzmanların cıva açısından daha az zararlı olduğunu söyledikleri küçük balık önerilerine kulak veriyorum bir de. Misal, somon balığı civa açısından en üst sıradaymış. Ya istavrit tava ya hamsi ızgara olmalı bana göre. Kısa bir özetle; benim için balık asla eski sıklıkta tercih etmeyeceğim bir besin maddesi olmuş durumda.

Hamsilere bakar mısınız? Çok cılız duruyorlar. Marmara hamsisinin özelliği galiba. Karadeniz'e gidip gerçek hamsi görenler bundan en az üç misli daha iri olduğunu bilirler. Artı kuyruğundan tuttuğunuzda başı dimdik yukarıda kalır. Ben Sinop'ta yediğim hamsiden daha güzeline hâlâ rastlayamadım. Bir de oradaki balıkçılar her av dönüşü kayıktaki fazla hamsileri halka bedava dağıtıyordu. Gözlerime inanamamıştım.

Dardanel ''I love fish'' de kokoreç varsa bu işletmede de balık dürüm vardı; ama sipariş verenleri fotoğraflamak uygun değildi tabii. Bakalım daha neler göreceğiz. 

Balık av malzemeleri satan işletmelerde de oltaya takmak üzere ''kurutulmuşu'' bulunabilen bir yumuşakçadan bahsedeceğim şimdi.

Bu demektir ki, sıra geldi ustura (ya da usturalı) istiridyeye
İngilizcesi razor clam olup bizim dilimizde ''sülünez'' adıyla da bilinen bu yumuşakçanın avlanma yöntemine ve görüntülerine rastlayınca bir yaşıma daha girdim! Dünyadaki en inanılmaz avlanma yöntemi olmalı. Çünkü tuz ile avlanıyor! İçinde gömülü olduğu yerde bıraktığı minik kum tepecikleri ile yerlerini açık ediyorlar aslında. Avcıların kendilerini kolayca tespit etmelerini sağlıyorlar. O minik tepeciklere tuz döktüklerinde ve onun da üzerine deniz suyu serptiklerinde tek tek yüzeye çıkıyorlar böyle. 😳😵

Görsel: Twitter
İkinci bir avlama tekniği de içi boş boruların derinlere batırılması imiş. Ancak tuz, bu deniz canlısının çok geçmeden yüzeye çıkmasını sağlıyor ve videoda görüldüğü gibi kolayca yakalanıyorlar.

Görsel: Pinterest
Uzak Doğu ülkelerinde ve İspanya'da çok sevilen bu yumuşakçadan hazırlanan yiyecekler leziz olduğu kadar oldukça da pahalı. Ustura istiridyesi spagetti eşliğinde çıkarılmış ya da yarım kabukta servis edilen çift kabuklulardan daha büyük, daha etli ve son derece lezzetli. Özellikle okyanustaki gelgitin en yoğun olduğu zamanlarda, yüksek tuzluluk oranına sahip bir çözeltiyle doldurulmuş bir pompalı püskürtücüyle çok kısa bir sürede en az 100 adet lezzetli ustura istiridyesi toplanabiliyor.