2024/04/06

Dikmen Vadisi'nde Sakura Aramak

Dokuz günlük bayram tatili nedeniyle Ankara'dayız efendim. Hava mis gibi güneşli ve son derece ılıman. Bitki gelişimlerinin nisan ayında neredeyse Marmara Bölgesi'ndekilerle aynı olması müthiş şaşırttı beni. Mesela morsalkımlar açmaya başlamış, mesela erik ağaçlarındaki çiçeklenmeler tamamlanmış. Olacak şey değil. Bunun nedeni olarak Ankara'da artık eski soğukların olmayışı, bu yıl sadece iki kez kar yağmış olması ve çabucak erimesi gösteriliyor. İklimler eşitlenmeye başladıysa bitkiler de eşitlenecek doğal olarak.

Bugün aklıma hemen Dikmen Vadisi ve oradaki sakura ağaçları geldi. Açmış hallerini görmeyi çok istiyordum. Soluğu orada aldık tabii. Yukarıdan baktığımızda ağaçlar arasında yer yer pembelikler görünüyordu. ''Tahmin ettiğim gibi sakuralar açmış,'' diye düşünüp sevinçle aşağıya inmeye başladım.




Aşağıya inip yanlarına yaklaştığımda bir de ne göreyim? Sakura zannettiğimiz ağaçlar Prunus Nigra (Kanada eriği) ağaçlarının pembe çiçekleri değil miymiş? İşin garibi, yanılan bir tek biz değilmişiz. İçlerinde Japon grupların olduğu pek çok insan bu ağaçların başından dönüyordu. ''Siz de mi yukarıdan sakuralar açtı zannettiniz?'' diye soramadım ki.

Sol tarafa doğru yönelip oradaki ağaçları inceleme altına aldık. Değişen bir şey yoktu. Vadiye yalnızca Oregon üzümü (Mahonia) bitkisi dahil olmuştu. Merak edip etiketlerde arayanlar güzel kokulu bu sarı çiçeklerin neye dönüştüğünü öğrenebilir. Bir zamanlar marmelatını bile yapıyordum.

Yolun sonundaki gökdelenler çok şaşırttı beni. 

Burada oturanlar için vadiye inip sabah yürüyüşü yapmaları için asansör yapılmıştı. Ama benim aklım sakuralara takıla kalmıştı. Mecburen üst yoldan geriye döndük. Vadi süperdi elbette. Havası da iyi gelmişti.

Çıkışa yakın bir güvenlik kulübesi, hemen yanı başında da minik kırmızı çiçekler açmış birkaç ağaç vardı. Zannettim ki onlar da malus (crab-yengeç) türü minik elma çiçekleri. Aaaa? Bir de dikkat ettim ki bunlar sakura ağaçları. Çiçekleri tomurcuk iken böyle kırmızı oluyordu sahi. 

Demek ki koskoca vadide çiçek açmış sakura ağaçları yalnızca buradaymış. Sonrasında güvenlik kabinindeki görevli bilgi verdi. ''Bu nokta sürekli güneş alır. O nedenle şu an vadide tamamen açmış çiçekleri bulunan tek sakura ağacı budur. Şu GÜVENLİK yazan yerde açanlar.''  Bir yaşıma daha girdim. İnanılmaz bir şey bu gerçekten. Ne diyeyim, kısmette çiçek açmış sakura ağacı görmeden dönmemek varmış.

Şeker bayramınızı şimdiden ve en içten dileklerimle kutlarım.