2024/04/25

Bohem Çantalarla Özgürlük

Paris'in bohem bölgelerindeki başlangıcından yüksek moda podyumlarını süsleyene kadar, bohem (boho) çanta zamana meydan okudu. 

Bir boho klasiği olarak 1970'lerde ortaya çıkan ve adına heybe denen çapraz tarz kısa sürede bohem stille eş anlamlı hale geldi. 
Heybe, genelde karmaşık dikişler, kilim desenleri ya da süslemelerle bezenmiş kendine özgü şekliyle boho şıklığının mükemmel biçimde yansımasıydı. Elleri serbest bırakan işleviyle zamanının rahat yolculuk tutkusundan ilham alan modasını kusursuz bir şekilde tamamladı. 

Bir zamanlar belirli kültürel kesimlerle sınırlı olan boho çanta, sınırları aştı ve küresel bir fenomen haline geldi. Dünyanın farklı köşelerinden insanlar, benzersiz kumaşlar, desenler ve işçiliklerle kendi kültürel miraslarını boho çanta tasarımlarına aktardılar. Böylece boho çanta Fas deri puflarından Hint işlemeli askılı çantalara kadar küresel yaratıcılığın zenginliğini kutlayan çok kültürlü bir mozaiğe dönüştü. 

Gerek 1960'ların hippilerinin omuzlarından sallanan gerek modern trend belirleyicilerin kollarını süsleyen boho çanta, sanatsal özgürlük, kültürel takdir ve bohem tarza ait büyünün sembolü olmaya devam ediyor.

Pinterest'te kavuniçi_ tasarım'ın sayfasında rastlayıp ilham aldım. Renkler ve bavulumsu model bana ait. Motif dizilimi haricinde kendi tasarımım. Astar, fermuar ve uygun renkte bir çanta sapıyla işlem tamam. Bu çanta ikinci deneyimim sonucu çıktı ortaya ve biraz daha düzgün olduğu için Ankara'ya hediye götürdüm. Canımın içi sahibi çok beğendi.

Malzeme çevre bilincinin öne çıktığı bir çağda sürdürülebilirliği kucaklayacak şekilde kâğıt ipten. Moda endüstrisinin çevre dostu uygulamalara doğru kayması bohem ahlâkının tam karşılığı çünkü. Ne yazık ki çileler halinde satılan bu ipleri elle sarıp yumak haline getirmek gerekiyor. Epey zor bir iş.

Buradaki motifler ilk başladıklarım. Üst kısmı biraz eğri büğrü devam etti nedense. Her sırada bir renk kullanılıp kesiliyor. Her sıranın iki tarafında da kesilmiş ip ucu var ve kaçmasın diye onları saklamak gerekiyor.

Yapılışını merak edenler bu fotoğraflardan fikir alabilir. Benim gördüğüm tasarım klasör biçimindeydi. Çanta içi derinliği yoktu. O nedenle körük benzeri üçüncü bir parça örüp üç kenara iki taraflı montajladım. 

Dediğim gibi, bu ilk ördüğüm parça. Biraz yamuk gitti çizgili kısımlar. Renkler her sırada farklı olduğundan sökmek istemedim. Hallederim dedim ama belli oldu yine de. Olsun, ne yapayım. Bohem tarz sonuçta. Özgürlüğün vücut bulduğu bir alan ne de olsa. En başa koyduğum ikinci çantada yaşamadım böyle bir sorun. Ne demişler? Tecrübe her şeydir...