2024/08/30

30 Ağustos Zafer Bayramı

Mustafa Kemal Atatürk'ün bu anıt fotoğrafı Büyük Taarruz'un başladığı 26 Ağustos 1922 sabahı Afyon Kocatepe'de çekilmişti. 

Asteğmen Ethem Hamdi Tem, fotoğrafı çekiş hikâyesini, ülkenin kaderini belirleyen o sabahı ve daha sonraki günlerde neler yaşandığını 1960 yılında Fikret Otyam ile yaptığı söyleşide şöyle anlatmış: 

''O sabah Kocatepe’de bulunuyorduk. Taarruz, şafak vakti saat beşte başlamıştı. Mustafa Kemal Paşa, günler ve geceler süren yorgunluğuna rağmen ayakta, vaziyeti adım adım takip ediyor, direktifler veriyordu. Bir ara kumandanlardan ayrıldı. Tek başına, kayalıklar arasında dalgın ve düşünceli dolaşmaya başladı. Zaman zaman sahra dürbünleriyle düşman cephesine bakıyordu... Bir aralık o kayalık tepenin ucuna geldi. Hafifçe eğilmişti. Başparmağı dudaklarının arasındaydı. Hemen objektifimi çevirdim, adeta nefes almayacak kadar bir sessizlik içinde deklanşöre bastım, resmini çektim. Saat 11’di...''

@teginart

Kuvayi Milliye'den
Dağlarda tek tek ateşler yanıyordu
Ve yıldızlar öyle ışıltılı, öyle ferahtılar ki
şayak kalpaklı adam
nasıl ve ne zaman geleceğini bilmeden
güzel, rahat günlere inanıyordu
ve gülen bıyıklarıyla duruyordu ki mavzerinin yanında
birdenbire beş adım sağında onu gördü.
Paşalar onun arkasındaydılar.
O, saati sordu.
Paşalar: "Üç" dediler,
Sarışın bir kurda benziyordu.
Ve mavi gözleri çakmak çakmaktı.
Yürüdü uçurumun basına kadar,
eğildi, durdu.
Bıraksalar...
İnce, uzun bacakları üstünde yaylanarak
ve karanlıkta akan bir yıldız gibi kayarak
Kocatepe'den Afyon ovasına atlayacaktı.

Nazım HİKMET'in tarihe not düşüp ölümsüzleştirdiği şiirindeki bu dizeler de o anları betimliyor. 

Milletimizin bağımsızlık ve egemenlik konusundaki kararlılığını tüm dünyaya bir kez daha gösterdiği 30 Ağustos Zafer Bayramımızı kutluyor, Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve silah arkadaşlarını minnetle ve rahmetle anıyoruz.