2021/04/25

Tepside Cevizli Sucuk

Bundan tam iki yıl önce Güneydoğu Anadolu gezisindeydim. Aklıma geldikçe 
''İyi ki'' dediğim, fırsat bulduğum an hiç düşünmeden yine gidip görmek istediğim o kadim, otantik, muhteşem bölgemizde. 
En kısa deyimiyle; Mezopotamya'daydım. 

Her sabah başka bir şehirde uyanmak, o gün orada gezip görüleceklerin heyecanını yaşamak o kadar güzeldi ki. Tam bir ''Anlatılmaz, yaşanır'' durumu. Pandemi bittiğinde seyahat fırsatı bulacak olanlara önerimdir. Güneydoğu'ya gidin. Asla pişman olmayacağınızdan emin olabilirsiniz.

İki yıl önce tam da bugündü sanırım. Mardin'den Midyat'a gelmiştik. Sokaklarda bol miktarda ''cevizli sucuk'' satılıyordu. O kadar lezzetliydi ki anlatamam. Tadına doyamadık. Aynı lezzette olanına da bir daha hiçbir yerde rastlamadık. Tesadüfe bakın ki bugün öğlene doğru TV'deki belgesel kanallarından birinde cevizli sucuk, kömbe ve pestil yapımı anlatılıyordu. İpe dizilenler, dut pestilini üçgen katlayarak içi cevizli sarması yapılanlar.  
Bunlar yapılırken ana madde pekmez ve nişasta idi. Sucuklu cevizin tarifi belki internette ölçüleriyle birlikte vardır, diye düşündüm ve ta taaam! Buldum tabii ki. Yapımı çok kolay görünüyordu. Evde pekmez de vardı nişasta da. İnanır mısınız, 15 dakikaya kalmadı bile. O kadar kısa sürede yapılıyor. Sevenlere duyurulur.

Tarifte cevizler önce ipe geçiriliyor, sonra hazırlanan pekmezli sosa batırılıyor. İpe ne gerek var, diye düşünüp pekmezli sosun yarısını ıslatılmış borcama dökerek işe başladım. Üzerine bol miktarda parçalanmamış ceviz döşedim. Sosun kalanını da üzerine döküp soğumaya bıraktım. Soğuyup katılaşınca düz bir tabağa alt tarafı üste gelecek şekilde çıkardım. Sonra da dilimledim.

Malzemeler
3 su bardağı üzüm pekmezi
 1/2 kg ceviz içi 
4 su bardağı su 
1/2 su bardağı nişasta 
1/2 su bardağı un 
1/2 su bardağı toz şeker 
(Kullandığınız pekmeze göre daha az ya da sıfır şeker olabilir)

Pekmez ve su bir tencereye alınıp  orta ateşte kaynamaya bırakılır. Kaynamaya yakın karışımdan 1 su bardağı kadar alınıp bir karıştırma kasesine aktarılır. Kasedeki bu pekmezli suyun içine un ve nişasta yavaş yavaş eklenir. Pürüzsüz hale gelene kadar iyice karıştırılır. Ocakta kaynamakta olan pekmezli suyun içine şeker ilave edilip eriyinceye kadar karıştırılır. İçine kasedeki nişastalı-unlu karışım yavaş yavaş ilave edilip hızlı hızlı ve sürekli karıştırılır. Kaynadıkça koyulaşan pekmezli karışımın altı kapatılır.

Bu haliyle, bekledikçe daha da katılaşan son derece hafif ve keyifli bir tatlı oldu. Ben deneyimlemek adına ölçüleri küçülterek yaptım. Ölçü olarak su bardağı yerine küçük boy kahve fincanı kullandım. Sonuçtan çok memnun kaldım. Tavsiye ederim. 
(Kaynak: yemek.com)

*   *   *

Daha sonra fındıkla denemiş olduğum ve pek yakışmadığını söyleyebileceğim deneme. Cevizlisi kesinlikle daha güzel...

*   *   *


Bu da, merak edenler için; 
merserize ipten başladığım ve birkaç kez söküp-ördüğüm siperli şapkanın bitmiş hali. 

Kalın sağlıcakla...

*   *  *