2020/07/27

Dondurulmuş Vişne | Saklama Kapları

Her zaman olduğu gibi, daha birkaç hafta öncesi dallarda fotoğraflarını çekerken ''Vişne yemem, vişne sevmem. En sevdiğim meyveler arasında sondan birincidir'' benzeri cümlelerle hiç de hak etmediği biçimde öyle yüklenmiştim ki, meğer vişne ile imtihan edileceğim günler yaklaşmış.

Diyebilirim ki hayatım boyunca ''zar zor'' yediğim vişnelerin toplamı kadar vişneyi son 1 haftadır yemişimdir. Hem de bayıla bayıla. Artık sevdiğim meyveler listesinde en başta. Rüyamda görsem inanmazdım. Hemen anlatayım. Geçen yıl nereden öğrendim bilmiyorum, siyah üzümü tanelere ayırıp akşamdan dondurucuya atıyor ve ertesi gün çıkarıp sıcaktan bunaldığım anlarda yiyordum. Mükemmel bir lezzet ve keyifti.

Bu yıl tam mevsimiyken dolaba biraz vişne atayım dedim. Bunu yaparken, üzüme yaptığım işlem acaba vişnede nasıl sonuç verir diye merak ettim. Yok böyle bir lezzet! Dondurulmuş üzüm tanelerini silip geçti resmen. Sadece lezzet mi? Bu kadar zahmetsiz biçimde gerçekleşen dört dörtlük bir meyveli dondurma, müthiş bir serinletici. Öyle ki, bir kase bitiyor, bir tane daha. Üçüncüsü için zor frenliyorum kendimi. Ben ve vişne? Şu boğucu sıcaklarda hızır gibi yetişti.

Dondurucuya bir şeyler atma zamanı bezelye ile birlikte başlamıştı. Vişne, erik benzeri meyvelerden sonra yavaştan yavaştan taze fasulye, bamya, dilim domatesler sıraya girecek. Çoktandır değinmek istediğim ve bu yazı için zamanı diye düşündüğüm bir konu var. Saklama kapları ve üzerlerindeki sembollere dikkat edilip edilmediği, o sembollerin anlamlarının ne olduğu konusu. Bloga yazacağım bazı konularda akrabalar ya da arkadaşlar üzerinde ufak bir kamuoyu yoklaması yapıyorum çoğu zaman. İşte bu sembollerle ilgili de bir yazı yazmak gerektiğine inandım.

Dondurucuya atılan yiyeceklerin saklanacağı kap olarak genellikle plastik dondurma, hatta yoğurt kapları tercih eden büyük bir çoğunluk var. Derin dondurucularda sakladığımız yiyeceklerin aylarca o kapların içinde beklemesi sağlık açısından ne kadar doğru, hiç düşündünüz mü?

Saklama olayı için ''üç farklı boyutta ve iç içe satılan saklama kapları'' tercih edilmeli (Bazı markaların çoklu boyutları da oluyor). Üçlü olanların en kalitelisi taş çatlasa 30 TL civarında. Biliyorsunuz, bu kaplar yuvarlak ya da dikdörtgen formlarda oluyorlar. Dondurucunun içindeki boşluktan daha çok faydalanmak için dikdörtgen olanları tercih edilmeli. Bir kez alıyor ve rahat ediyorsun. Kapların en önemli özelliği üzerlerinde evrensel nitelikler taşıyan semboller, işaretler barındırması. Yani piktogram kullanılmış olması. Bu simgesel işaretlerin kavram ve işleyişi bize sembol halde anlatması.

Sağlık ve iç rahatlığı için; gıdaları saklarken yüzde yüz bir güvenceye ihtiyaç vardır. Bu da demektir ki gıda ve ambalaj güvenliği birbirini tamamlar nitelikte olmalıdır. Sembollerin anlamlarıyla başlayalım o halde (soldan sağa).

Bardak-Çatal ya da Kadeh-Çatal İşareti
Bu sembol (piktogram), ambalajın veya malzemenin gıda ile temasının uygun olduğunu belirtir.

Birbirini takip eden oklar: 5 PP veya PE (Polipropilen ve polietilen)
Ürünün en güvenli plastik türleri olarak kabul edilen ve gıdalara hiçbir şekilde zarar vermeyen, bulaşık makinesinde yıkanabilir, genelde mikrodalga fırında kullanılabilir polipropilen ve polietilenden yapıldığının sembolü. Sembol aynı zamanda ''geri kazanılabilir ambalaj'' anlamına geliyor. Yani aldığımız ürünün ambalajının geri dönüşüme bırakılabilir olduğunun ifadesi. Tek bir okun kendi ucuna doğru kıvrıldığını gördüğümüz sembol ise o ambalajın geri dönüşüm yapılmış maddeden oluşturulduğunu belirtiyor.

BPA Free
Ürünün BPA (İngilizcesi Bisphenol A) içermediğinin ifadesidir. Aksi takdirde, naylon, PVC benzeri plastik maddelerde bulunan Bisfenol A'nın gıdaya geçişi sağlığı ciddi anlamda tehdit edebilmektedir.

Sağ taraftaki iki kutucukta görülen MICROWAVE ve DISHWASHER 'da sıra. Ürünün mikrodalga fırın kullanımı için onaylanmış olup olmadığı ve bulaşık makinesinde +95°C’de yıkama güvenliğini gösteren semboller. Ürün ısıtmaya uygun olsun, olmasın, mikrodalga fırından uzak duruyorum bu arada. Hem plastik bir ürünü uygun olsun ya da olmasın ısıtma için kullanmak bana göre değil.

Kar motifi görseli ile FREEZER sembolü
Sembol hemen önde, ortada gözüken. En başta yazmam gerekirken en sona kaldı. Ürünün dondurucuya uygun olduğu ve orada kaç dereceye kadar tutulabileceğinin (-25°C) göstergesi.


Sağlıklı günler dileğiyle...