2011/01/25

Ali Cengiz Oyunu Nedir?

Hile ile iş yapanların yalanları ve akla hayale gelmeyecek planları için kullanılan ''Ali Cengiz oyunu'' deyiminin kökeni eski bir halk hikâyesinden kaynaklı.

Devrin birinde sihirbazlıkla uğraşan bir adam, bu işte o kadar çok ilerlemiş ki sonunda kendini istediği her şekle sokmayı başarmış. Ve bunu bir eğlence haline getirip para da kazanmaya, insanları hayrete düşürmeye başlamış.
Örneğin karısına:
''Bahçedeki keçiyi pazara götür, sat,'' diyor, hemen bahçeye gidip keçi oluyor, satıldıktan sonra da insan olarak eve geri dönüyormuş.

Adamın bir de bu oyunları isteyen herkese öğretme huyu varmış. Ama öğrettiği kim olursa olsun, başkalarına öğretmemesi için son bir oyun daha çıkarıp öldürüyormuş onu. Öğrenen bir serçeyse derhal bir atmaca olup boğuyor, ağaçsa ateşe dönüşüp yakıyormuş.
Oyunlar git gide daha korkunç bir hale girmeye ve sihirbaz bu yeteneğini kendini eğlendirmenin dışında, çıkarları ve halkı aldatmak için de kullanmaya başlamış...

Sonunda olay padişahın kulağına gitmiş. Tellallar çıkarıp bu düzenbazı huzurunda kim alt ederse kızını ona vereceğini duyurmuş. Duyan herkes bu tehlikeli oyundan kaçarken Ali Cengiz adında bir genç bu göreve talip olmuş. Ve bu sihirbazdan kurs almaya başlamış.
Oyunları öğrenirken aptal gibi davranan Ali Cengiz, öğrendiklerini gizleyip salağa yatıyor, sihirbaz da bir şey anlamıyor zannedip bildiği ne varsa en ince ayrıntısına kadar zevkle anlatıyormuş.

Nihayet padişahın huzurunda yapılacak sınav günü gelmiş çatmış.

Ali Cengiz bir koç olup gelmiş meydana. Sihirbaz derhal kurda dönüşmüş. Ali Cengiz kurdu boğmak için su olunca, sihirbaz kendini ateşe çevirmiş. Ali Cengiz bir çiçek olup padişahın kucağına düşmüş, sihirbaz bir eşekarısı olup üzerine. Bir süre ikisi de şekilden şekle girmiş.
En sonunda Ali Cengiz tavuk yemi olup yere saçılmış. Sihirbaz tavuk olup yemlere yöneldiğinde, Ali Cengiz hemen bir tilki olup tavuğu boğmuş ve bu düzenbaz büyücüden kurtarmış herkesi...

Anlayacağımız; çok eski çağlardan beri kullanılan masalsı bir şekil değiştirme oyunu bu. Hayatımızın birçok alanında karşımıza çıkan bir oyun. Ülkemizde, hepimizin gözü önünde oynanan oyunlardan biri aynı zamanda...

Kural:Sergilenen tavır ve davranışları zeki ve kıvrak bir öngörüyle tahmin etmek,
karşısındakinden daha zayıf bir şekle girmemek. Tavuk yemi olmamak... ''Yem olmamak''...

Siz siz olun yalan dolanlarla, akla hayale gelmeyecek planlarla, iftiralarla karşınıza çıkan
aşağılık düzenbazlara yem olmayın, onların seviyelerine inmeyin, akıl almaz tuzaklarına düşmeyin.
Temizlenin onlardan. Onlardan ve yaltakçılarından...
Temizlenmek zorlu bir hale girmişse yargı organlarından yardım isteyin...


36 yorum:

  1. Ben hep gafil avlanıyorum, maalesef önceden tavır ve davranışları tahmin edemiyorum ve her seferinde çok üzülüyorum ve kendime kızıyorum...

    YanıtlaSil
  2. Çok ilginç, bunu bilmiyordum. Teşekkür ederim bu güzel paylaşım için :)

    YanıtlaSil
  3. "YEM OLMAMAK" zor, bir tane değil ki ali cengiz sihirbazları; her yer ali cengiz sihirbazları ile dolu.
    Gençlerin ve çocukların yem olmaması daha zor!
    Dostlukla.

    YanıtlaSil
  4. Harbi Francescaya katılıyoruuum, hiç duymamıştım daha önce cidden iyiymiş :)

    YanıtlaSil
  5. Ali Cengizi bilirdim ama hikayesini bilmezdim.Etkileyici gerçektende.Ellerine sağlık, sevgilerimle

    YanıtlaSil
  6. Bu mit'i bilmiyordum. Sonuna kadar keyifle okudum. Bu ilginç efsane de diğerlerinde olduğu gibi, sonuyla ders aşamasına geçiyor.
    Mimikleri, nabza göre şerbet vermeyi, taş-makas oyunlarını ve kişilik okumaları buna benzetiyorum. Aslında herkes oyunları öğrenmeli ama oyuncu olarak rakiplerini belirlerken, oyunu bir savunma sanatı olarak kullanmalıdır. Kısaca ezmek için değil, ezilmemek adına önlem almalı.
    Bu ilginç mitosu bizimle paylaştığın için teşekkürler Zeugmacım.

    YanıtlaSil
  7. Sevgili Zeugma'cığım,
    neden ülkem gözümün önüne geldi acaba ? Ne dersin :))
    Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  8. Kural;yenmek..kural yok..bu düzende.

    YanıtlaSil
  9. Sevgili Zeugmacığım,
    Bir yanda dalaveralı oyunlar-oyuncular, maskeler, hokkabazlar, cambazlar...bir yandan da kurnaz tilkilere yem olan tavuklar!şimdilerde başrol oyuncular ve figüranlar rollerini öylesine ezberlemişler ki!..tavuk yemlerini elleriyle koymuş gibi buluveriyorlar!.. bu nasıl Ali Cengiz Oyunuymuş! nasıl bir düzen-miş böyle!..
    Teşekkürler Zeugmacığım, kıssadan hisse çıkarılacak paylaşımın için...Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  10. yine yeni bir şey öğrendim zeugma: ilgiyle okudum tesekkurler:) bu arada ali cengiz sınavı kazanınca padişahın kızıyla evleniyormuş kızı da kapmış adam yaa:DD

    YanıtlaSil
  11. "Ali Cengiz Oyunu" deyiminin ne olduğunu bilir, ancak nasıl ortaya çıktığını bilmezdim sevgili Zeugma . Herhalde, bütün mesele tavuk yemi olmamak...yani "Yem olmamak"... Yine öğretici, çok faydalı bir posttu. Teşekkürler dostum. Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  12. İlk defa duydum ben de enteresanmış.saol Zeugma'cım.

    Sevgiler:)

    YanıtlaSil
  13. hobaaa bunu bilmiyormuşuz yahu..

    cahillk başa bela vallahi. sağol..

    YanıtlaSil
  14. Hep akilli hamleler yapmak yani...
    Bu hikayeden benim anladigim o.
    Biraz zeka, biraz ceviklik, biraz ileriyi gormek. Cok hos bir yazi.

    YanıtlaSil
  15. Yem oluyoruz genelde tilki olmak içimizde yok.

    YanıtlaSil
  16. Bilmiyordum, sayende ögrenmis oldum.. Bu zamanda o kadar cok oynanan bir oyun ki bu, haddi hesabi kalmadi..

    Seviyorum seni tatli kadin..

    YanıtlaSil
  17. hmmm demek o meşhur ali cengiz buymuş :)) teşekkür ederiz :))

    YanıtlaSil
  18. Zeugma Ali Cengiz hazırladığım bir sunumda (hikayede) bana esin kaynağı oldu bilesin.Cumartesiye bana bol şans ,sana teşekkür aklıma düşürdüğün için.

    Sonuçları anlatırım.

    Öptüm :)

    YanıtlaSil
  19. Oyunbazlar ne kadar güçlü olsa da gerçekler ortaya çıkıyor, kötülük yapanlar hak ettikleri cezayı er ya da geç buluyor. Doğruluktan, dürüstlükten,olduğu gibi davranmaktan vazgeçmemek gerekir değil mi Zeugma? Alicengiz oyunları insan onuruna yakışmıyor.Arkadan iş çevirmeye kalkmak hiç doğru değil. Bu şekilde davrananlara kendi adıma acıyorum.
    Paylaşım tam zamanında geldi...

    YanıtlaSil
  20. Tibetin annesi ;
    Gafil avlanmamak, üzülmemek istiyorsan, iyice tanıyıp güvendiğin kişiler dışındakilere belirli bir önyargıyla yaklaşmak gerekiyor sanırım sevgili Sibel.

    francesca mckennitt ;
    Ben teşekkür ederim francesca :)

    alizafersapci ;
    Doğru söylediniz. Zaten hayatın her alanında karşılaştığımızı söylemiştim.
    dostlukla.

    Modafobik ;
    İyi mi kötü mü bilmem Tunacım. Aklına yerleştir bu hikayeyi ama.

    içimizdeki karnaval ;
    Sıkça karşılaştığımız bir deyim. Böyle bir hikayeden ve kahramanından geliyor adı.
    Teşekkür ederim, sevgiyle...

    YanıtlaSil
  21. Hayalbemol ;
    Ders alınacak hikayelerin kökeni mutlaka bir mitosa dayanıyor. Ve mutlaka oradaki bir kahramanın adı ad oluyor. Bu da bize insanoğlunun tavır ve davranışlarının ilk çağlardan beri pek değişmediğini gösteriyor.
    ''Ezmek için değil, ezilmemek için önlem almalı.'' Budur...
    Ben de zaten ''Yem olmamak'' diye bitirdim bemolcüm.
    Paylaştığın için ben teşekkür ederim :)

    Dalgaları Aşmak ;
    ''En büyük ali Cengiz oyunları ülkemde oynanıyor da o yüzden,'' derim sevgili bedişciğim :)
    Sevgilerimle...

    O.K.A.- MAVİ TUTKU ;
    Hikayedeki gibi bir Ali Cengiz'in tek hedefi ''yenmek''tir ne yazık ki..

    Esmir ;
    Sevgili Esinciğim, tam da dediğin gibi.. Hayatları sadece bu oyunu oynamaya endekslenmiş, yem arayışındaki düzenbazlarla doldu her taraf. Düzeni böyle kurmuş ve tıkır tıkır işletiyorlar...
    Kıssadan hisseler var. Özellikle yaşadığımız bugünler için..
    Ben teşekkür ediyorum Esinciğim, sevgilerimle...

    Nillo ;
    Evet, hikayelerin birçoğunda olduğu gibi padişahın kızıyla evlenme olayı var. Bu da verilen/ alınan dersten sonra ödül kısmı oluyor sanırım...
    Sevgilerimle canım :)

    YanıtlaSil
  22. JİVAGO ;
    Birçok detayını ben de yeni öğrendim sevgili Jivago.
    Doğru tahmin... Kendini ezdirmemek adına önlem almayı öğütleyen bir hikaye aslında..
    Katkınız için teşekkür ederim.
    Sevgiyle kalın...

    İzDüŞümLeR ;
    Kimi zaman birbirimizden ilk defa öğrendiğimiz şeyler olabiliyor böyle.
    Sen de sağol canım.
    Sevgilerimle..

    FKH ;
    Rica ederim. Öyle şey mi olur :)
    Ben teşekkür ederim...

    didem ;
    Kendini kötü amaçlı planlardan uzak tutmak da diyebiliriz sevgili Didem...Çok teşekkür ederim..

    neslinnce ;
    Bana genelde tilkiler çoğaldı gibi geliyor neslincim...

    YanıtlaSil
  23. Belgin ;
    Bazen oyun içinde oyun olabiliyor.Fazlaca iyi niyetli insanlar pek anlayamıyor bu oyunları. Etki altında kalmadan kendi kişinin kendi öz iradesiyle karar almayı gerektiren bir oyun..

    Ben de seni seviyorum tatlı kadın :)

    Adsız ;
    Teşekkür ederim..
    Linkini yine göremedim. Artık adını yazsan diyorum :)

    Aydedeye havlayan ;
    Evet, o meşhur Ali Cengiz ve oyunları buymuş :)

    İzDüŞümLeR ;
    Ne güzel :)
    Sanırım Akgün Akova'nın kurslarında yazdığınız hikayelerden biri oldu. Asıl ben teşekkür ederim bunu söylediğin için.
    Tamam, sonuçları bekliyorum...
    Ben de öptüm :)

    ;

    YanıtlaSil
  24. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  25. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  26. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  27. çok beğendim Zeugma:) sonundaki vurguda çok güzel, yem olmamak umuduyla:)

    YanıtlaSil
  28. Hoşgeldin :)
    Çok teşekkür ederim..
    Aynı umudu ben de taşıyorum..
    Sevgiyle...

    YanıtlaSil
  29. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  30. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  31. Günümüzdeki Alicengiz oyununun uzmanları firavunun sihirbazları gibi maaşallah. Ama birgün Musa'nın yılanı yutacak sihirbazların sahte yılanlarını dilerim.Hikayeyi bilmiyordum paylaştığın için teşekkürler ve sevgilerimle.

    YanıtlaSil
  32. hımm demek elicengizin hikayesi böyleymiş.ne güzel yeni bişey öğenmiş oldum sevgili arkadaşım...

    bu arada seni izlemeye almadığımı farkettim ve telafi ettim.sevgilerimle arkadaşım...iyi geceler...

    YanıtlaSil
  33. sufi ;
    Alicengiz oyununun uzmanları var, haklısın suficim. Akıl sır ermiyor onlara. dileğine ben de katılıyorum.
    Ayrıca mitolojik ya da bu türden hikayelere olan ilgim senin sayende oluştu.
    Teşekkür ve sevgiler benden..

    mintininmutfağı ;
    Evet böyleymiş :)
    Hoşgeldin sevgili arkadaşım.
    Teşekkür ederim. Ben de seni izlemeye aldım hemen.
    Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  34. Kıssadan hisse almasını bilene;)
    Teşekkürler dostum nefis bir paylaşımdı kalemine sağlık..

    Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  35. Üstüne bastın can dostum ;)
    Kıssadan hisse alanlar oldu zaten...
    Sevgiler benden...

    YanıtlaSil