2023/01/08

Gemlik Trilye Zeytin, Plastik ve Kuş Yemliği

Zeytinle ilgili tecrübelerim devam ediyor. Zevkli bir uğraş kesinlikle. İnsanın kendi elinden çıkma sağlıklı bir ürün meydana getirmesi mutluluk verici. Pazarda ya da bazı işletmelerde plastik şişelerde satılan zeytinleri görünce üzülüyorum bir yandan. 

Plastik ve tuzun uzun süreliğine etkileşime girmesi korkunç bir şey. Zeytin alırken gördüğüm insanlara nasıl kuracaklarını sormadan duramıyorum. Biraz tuz, ayçiçek yağı ve çok az sirke koyup balkonda arada yuvarladıklarından bahsediyorlar. İstisnasız hepsi plastik şişe kullandığını söylüyor:( 

Hemen cam kavanozlardan bahsediyorum onlara. Zeytinin camda çok daha kolay ve sağlıklı oluştuğunu, plastikteki tehlikeyi, kanserojen etkisini detaylayıp korkutuyorum açıkçası. Hiç usanıp bıkmadan anlatıyor, olabildiğince fazla kişiyi vazgeçirmeye çalışıyorum. Bugüne kadar ikna olmayana rastlamamış olmam öyle sevindirici ki. 🙏

Kâğıt bardakla çay içmenin sağlıklı olduğunu sanıyorduk düne kadar. Oysa sıvıyla temas edecek diye kâğıt bardakların iç yüzeyleri plastikle kaplanıyormuş. Karton görünümünde plastik bardak aldatmacası içindeymişiz meğer. Şunu en baştan açıklasalardı da önlemimizi alsaydık olmaz mıydı? Saklamışlar resmen.

Zeytin ve tecrübeden bahsederek giriş yapmıştım. 2 litrelik bir kavanoza sanırım dünyanın en güzel zeytinini yapmışım. Çünkü cinsi Gemlik Trilye. Şekil olarak yuvarlak ve etli bir tür. Tek yerde satılıyordu, bir daha da bulamadım. Kadın salamura ya da sele yapılabildiğini söylemişti. Siyah zeytini hiç salamura yapmadım. Benim tarzım sele usulü. Cam kavanoz artı biraz tuz o kadar. İnanılmaz güzel bir zeytin çıkmış ortaya. Sıralama hep aynı. Kavanoz ilk açıldığında eflatunumsu morumsu olan zeytinler oksijenle buluştuklarında 24 saat içinde simsiyah oluyorlar. Ve yine inanılmaz ama, pazarda halen zeytin satılıyor.

*   *   *
Ekim ayında Halk Bahçesi'nde (Calvert Bahçesi) çok çeşitli ağaç ve bitki türü bulunduğunu anlatmıştım. Tek bir dönemde görmek mümkün olmasa da 90 çeşit kuş türü yaşadığını, kuşlardan bazılarının yerli tür, bazılarının ilkbahar göç döneminde gelenler ve burada üreyen türler olduğunu da.

Bakımı gayet iyi yapılan parkta ağaçlarda asılı küçük yuvalar dikkat çekiyordu. Bazı dönemlerde, özellikle kış şartlarında 1,5 litrelik pet şişelerden yemlikler asıldığı oluyordu.

Sürekli asılı olan bu ahşap kutucuklar yemlik mi yoksa yuva mı tam olarak bilemiyorum yalnız.

Fakat dün gördüklerimin kuşlar için yemlik olduğunu öğrendim. 5 litrelik pet şişelere kapı açılıp kuşların dikkatini çeksin diye rengârenk boyanıyor ve içine periyodik aralıklarla yem dökülüyor.

Doğu Anadolu'da bir okulda öğretmen-öğrenci işbirliğiyle aynısından yapılıp okulun dış pencerelerine asıldığı bir videoya rastladım mesela. Yapımını merak edenler YouTube'da ''Plastik Şişeden Kuş Yuvası Yapımı - Sosyal sorumluluk projesi'' başlığını aratırsa bulabilirler. Karlı, yağmurlu soğuk günlerde kuşlar aç kalmasın.

Kalın sağlıcakla...