2023/03/20

Cihangir'deki Yeşil Papağanlar

Tropikal iklim kuşu oldukları bilinen yeşil papağanların İstanbul'daki ağaçlarda görüldüğü bir şehir efsanesiymiş gibi yıllardır söylenir durur. İlk duyduğumda benim aklıma kafesten kaçtıkları gelse de alâkası bile yokmuş. Neden olarak ülkemize kaçak getirilip gümrükte açığa çıktığında genelde salıverilen papağanlar olduğu anlatılıyor çünkü. Bir de basında 1996'da TEM otoyolunun Beykoz'a yakın bir noktasında içinde yüzlerce papağan olan bir kamyonetin devrildiği, kuşların o kazada dağılan kafeslerden uçup gittikleri haberi yer almış. 

Zaman içinde İstanbul'da yaşayan blogger arkadaşlardan yeşil papağanları görenler, hatta fotoğraflayanlar olmuştu. Son yıllarda park ve bahçelerdeki ağaçların dışında yeşil alanı bol mahallelerde de çokça görülmeye başlayınca yüzlerle ifade edilen sayıları ''binlerce''ye geçiş yapmış, sürüler halinde görülür olmuşlar.

Onlar doğal yaşamın içinde yirmi yılı aşkın süredir gayet normal biçimde varlıklarını sürdürseler de bu türün istilacı olarak kabul edildiğini, kentin faunasının bozulabileceğini belirten uzmanlar böyle hızlı bir artıştan endişe duyuyor.Fotoğraf çekmeye meraklı bir blogger olarak ilk fotoğrafta bir kuşçu dükkânının önündeki tünekte görülen papağanı birkaç ay önce çekmiştim. Türünün yeşil papağan olduğunu zannediyordum. Oysa İstanbul'da görülenler ''İskender papağanı'' olarak adlandırılan bir tür ve rengi dışında benim çektiğim papağana pek benzemiyor.

Görseller: @ilkinkaracan @Afitabgibi
Soldaki fotoğraf ''İstanbul'da misafirler var. Ağaçlara dikkat ediniz:)'' başlığıyla sayfama düştü bugün. Böylece kuş fotoğrafçılarını ilgiyle takip eden biri olarak yeni bir fotoğrafçı daha keşfetmiş oldum. Tweetin altındaki yeni bilgiler ve fotoğraflar da cabası. Yeşil papağanın fotoğrafı en net olarak sağdaki. Antrparantez söyleyeyim; leyleklerin gelmesini dört gözle bekliyorum; ama sonuç yine hüsran sanırım. Marteniçkam için bahar dalı yerine akarsu bulmam gerekecek yine. Dilekler kabul olsun yeter ki.

Şimdi gelelim esas konuya. Blogu okuyanlar bilir. Melia Azedarah benim en sevdiğim ağaçtır ve blogda sık sık yer veririm. Soldaki çiçekli halini ilk kez geçen yıl gördüm. Mayıs ayının ortasında açıyormuş meğer. Öyle güzel kokuyordu ki yanından ayrılmak istememiştim. Açmasına az kaldı yine. Sağdaki ise meyvelerin yeşilden sarıya dönmekte olan sonbahar hali.

Araştırmalarım sonucu bu ağaç için ''Özgür veya asil ağaç anlamındaki Melia Azedarach, tespih ağacı ya da hint leylağı diye de biliniyor ve dört mevsim ayrı bir sunum, farklı bir görsel şenlik sergiliyor,'' dedikten sonra kışın yaprakları dökülünce şu şahane salkımların adeta kuşlar yesin diye bahara kadar üzerinde kaldığını, ''tespih tanelerine benzeyen salkımlar halindeki meyvelerin yeşil papağanların en sevdiği yiyecek'' olduğunu yazdığımı hatırlıyorum birden.
Buyurun, bu sözlerimin canlı hali bugün o tweetin altında Cihangir'de çekilmiş bir video halinde karşıma çıktı. Merak ve ilgiyle üst üste kim bilir kaç kez izledim.


Video: @ilkinkaracan