2018/03/06

Örgü ile Terapi

Strese karşı terapi yollarından biri de örgü örmek kesinlikle. El emeğiyle ortaya bir şeyler çıkarmak bünyeye gerçekten iyi geliyor. Renk renk iplikleri parmağınızı kullanarak tekrarlayan bir işlemle harika motiflere dönüştürürken sadece eğlenmekle kalmıyor, kendinize daha sağlıklı ve huzurlu bir yaşam da örüyorsunuz.

Abarttığımı düşünmeyin. Örgü örmek insanları her yönden iyi hissettiren son derece rahatlatıcı bir uğraş. Bunu yalnızca ben söylemiyorum. Profesyoneller de onaylıyor. Biraz araştırırsanız örgünün fiziksel ve ruhsal yönden insanlara nasıl yardımcı olduğunu göreceksiniz.
Misal, İngiltere'de Stitchlinks adında bir grup var. Hastanelerde, okullarda, bakım evlerinde ya da iş yerlerinde ''örgü terapi grubu ağları'' oluşturan bir grup. Web sitelerinde diyorlar ki: ''Terapi amaçlı örgü, sağlık hizmetlerine sağladığı yararlar açısından önde gelen klinikçiler ve akademisyenler tarafından 'resmi olarak' kabul ediliyor.''
Örgünün konsantrasyon arttırma ve aşırı enerjiyi kanalize etme gibi bir görevi daha varmış ve Caleigh Murtaugh adlı Torontolu bir öğretmenin 7-8 yaş grubu öğrencileri için başlattığı bir örgü kulübü ile kanıtlanmış. Ellerini kullanarak odaklanmak içlerinde özellikle hiperaktif çocukların bulunduğu gruptaki çocuklara fazlasıyla yardımcı olurken, başarı duygusu tatmaları da sağlanmış. Örgü, sancılı bir gündemden sıyrılmanın yolu aynı zamanda. Teknoloji yorgunu bünyeyi sıfırlayıp tazelenmek için kimi zaman. Kendimize has düşüncelerle baş başa kalmak için eşsiz bir fırsat...

Metafizikle de ilgisi olduğu söylenen ve çizerek gerçekleşen bir tür meditasyon yöntemi olan mandaladan şurada bahsetmiştim. Renk renk ipliklerle minik motifler örmek bir tür mandala aslında. Annelerimizin özenle ördüğü danteller, paspaslar, tıpkı mandala gibi merkezden başlayıp dışa doğru büyüyen desenlerden oluşmuyor mu? Dünya genelinde pek çok dinde ve kültürde yer alan mandala Osmanlı motiflerinde, özellikle camilerdeki kubbelerin iç kısımlarındaki ''kalem işi'' ya da ''çini'' adı verilen motiflerin de ta kendisi! İçsel bir derinlikle üretim tekniği olarak tasavvufta yer alan ve altınla süsleme sanatı da denilen tezhip ona keza...

Günümüz insanı için gitgide daha çekici hale gelen bu uğraşları araştırdığınızda daha pek çok çeşide rastlayabilirsiniz. Desen ve boyama kitaplarına eklenen ve 999 basit çizgi bir araya geldiğinde ortaya nelerin çıkabildiğine şaşırttığı, ''uğraşırken geçecek zaman diliminin size nasıl iyi geleceğini tahmin bile edemeyeceğiniz'' söylenen ''1000 Nokta İkonlar'' kitabı gibi...

Görsellerden de anlaşıldığı gibi ben bu aralar renk renk motifler örüyorum. Günde 1 motif. Maksimum 15 dakikamı alıyor. Dünyadan bir süreliğine uzaklaşıp kendi iç dünyamla baş başa kalmak ve huzur duymak için yetip de artıyor bile. Fikri blog arkadaşlarımdan almaktaydım, kendi çapımda devam ediyorum. Araya bir atkı ve bere ile eldiven bir de kendi icadım olan telefon (ya da gözlük) kılıfı sıkıştırdım. Üzerine de kanaviçe işlemeyi ihmal etmedim:)

* * *

Sözün özü; örgü örmenin insanı mutlu ettiği kesin.
Örgü ören insan, el örgüsü hediye alan insan, çevresinde örgü nesneler gören insan. Hepsi, herkes mutlu oluyor...

Yarn-bombing adı verilen örgü graffiti'yi bir düşünsenize!
''Örgü Bombalama'' bizim ülkemizde de hızla yayılmakta sanki. Kamusal alanları renk renk örgülerle donatan bu müthiş sokak sanatı ile ağaçlar, banklar, arabalar, hatta doğadaki kayalıklar dahi mutluluk verici bir sıcaklıkla kaplanıyor ve tabii ki kimse bu renkli görüntüler karşısında gülümsemesine engel olamıyor!

Ağaçtaki Yarn Bombing
Bu fotoğrafı ben çektim. Bir üstteki yarn bombing görselleri Pinterest'ten.


*   *   *