2008/10/14

Sigarasız Hayat

Dün ziyaret ettiğim bir blogda ilginç bir şey gördüm. ''Yanlış mı okudum? '' dedim bir an. Fakat tekrar döndüğümde ne yazık ki okuduğum o kahredici cümlenin doğru olduğunu gördüm. Blog yazarı arkadaşımız ''SİGARA YASAĞINA HAYIR !'' diyen bir logoyu kopyalamıştı sayfaya.
Çok şaşırdım. Hatta şok oldum..

Sigara içiyor, bırakamıyor olabilirsin. Bu öyle kolay başarılacak bir şey değil, kabul ediyorum. Ama böyle bir logoyu kimler icat etmiş ? Ne kadar üzüldüğümü anlatmam mümkün değil..
Günlük hayatta sıkça rastladığımız bebek ya da hasta bulunan ortamlarda bile rahatından ve zevkinden hiç taviz vermeden sigara içen türden insan oldukları kesin ama. Hani şu sigarasına hiçbir yerde ve hiçbir zaman toz kondurmayıp hatasını kabul etmeyenler..

Belirli bir süre ben de sigara içtim. Elimde sigara varken kendimden nefret ediyor, bariz bir şekilde düştüğüm bu ölümcül hatadan kurtulmak istiyordum. Her seferinde bu kötü duyguları yaşıyordum. Rahatımı düşünüp bencillik ederek ömrümde dumanımla kimseyi rahatsız etmedim. Evdeyken bile aspiratörün altında içiyordum. Bununla gururlanıyorum. Ve bırakmayı da başardım. Tam 4 yıldır içmiyorum.
Şimdi açık havada uzaklarda içilen bir sigara bile kokusuyla gelip hemen beni rahatsız ediyor. Dolayısıyla kendi adıma çok seviniyor, içenler adına o kadar çok üzülüyorum ki.

Sigara yasağına karşı gelebilecek bazı kişi ya da kişileri anlayabilirim. Sigaranın sayısız ve ölümcül zararını bilmelerine rağmen ekmek kapıları olduğu için bu yasak onları maddi ve manevi yönden epey etkileyecek, belirli yıkımlara uğratacak, hatta işyerlerine kilit vurmalarına bile neden olabileceğinden böyle bir yasağa karşı gelmeleri doğaldır, diye düşündüğüm için anlayabilirim. Bunlar arasında sigara üretim fabrikaları, kahvehaneler, lokaller, lokantalar, kafeler, çeşitli işletmeler var. Ekmek kapılarını etkileyecek tek neden olan ''Sigara Yasağı''onları derinden vuruyor, ellerini kollarını bağlıyor belki.

Fakat her şeyin bir alışma dönemi vardır. Zamanla raylar yerine oturacak, sigaranın hayatı belirleyecek tek neden olmadığı gayet net bir şekilde kendiliğinden ortaya çıkacaktır bence.

Sonuç itibariyle ''Sigarasız Hayat''ta sırf belirli bir kesimin maddi kaygıları var, diye böyle bir yasağın kaldırılması beklenemez. Ağlayıp sızlanan bu kişilere kimsenin hak vermesi de normal karşılanamaz.

ORTADA MANTIKSAL, BİLİMSEL, SOMUT VE YASAL BİR GERÇEK VAR ÇÜNKÜ.

Ama sırf kişisel zevki uğruna, daha doğrusu ağzındaki o ölümcül çubuğu rahat rahat istediği her ortamda tüttürebilmek için kampanya düzenleyen, logo hazırlayan, aleyhte propaganda yapan, bunlara prim veren ya da destekleyenleri kınıyorum. Bu tavırlar ne yazık ki içinde bulunulan topluma karşı korkunç bir duyarsızlık örneğidir..

Yazacak daha çok şey var belki ama dumanınızla nelere sebebiyet verdiğinizi kısaca hatırlatıp bitiriyor, en kısa zamanda sigarasız bir hayata geçiş yapmanızı diliyorum.

* Başkalarının tütün dumanına sadece 30 dakika maruz kalmak, uzun süreli sigara içiciliğinde ortaya çıkanlarla aynı fiziksel etkileri ortaya çıkarmakta ve sigara içmeyenlerde kalp hastalığı riskini arttırmaktadır.
* Başkalarının tütün dumanını solumaktan kaynaklanan kanser ölümlerinin oranı; asbest, radyoaktif nükleid, arsenik, benzen, vinil klorür, radyasyon, pestisid (tarım ilaçları), tehlikeli atıklar, içme suyunda bulunan kimyasallar, endüstriyel kimyasallar ve madeni atıkların hepsinin toplamından kaynaklanan kanser ölümleri oranından daha fazladır.

Bu yazıya yorum yapmış olan ziyaretçilerden sevgili Sharpenter ' ın bu yorumundan sonra kendi blogunda yayımladığı ''Sigara Yasağı'' ile ilgili güzel yazısını okumanızı öneriyorum.



15 yorum:

  1. duyarlılığınıza hayran oldum efem. ben de bırakmaya karar verdim.bundan sonrası sadece bir zamanlama sorunu artık bir yıl mı olur 10 yıl mı olur bilmem ama mühim olan karar vermek diğ mi:))

    YanıtlaSil
  2. @ excavator rentals,
    You are right.Electronic cigarette is better .

    @ godsyndrom,
    Yazılarında okuduğumuza göre 2,5 litrelik kolayla birlikte içiyordun sigarayı değil mi(kimbilir kaç paket)?
    Kafein+nikotin.Senin bu iş biraz değil epey zor.
    Mühim olan karar elbet :)

    YanıtlaSil
  3. bence "yasağa hayır" yaklaşımı bir açıdan kabul edilebilir.. çözüm yasaklamak değil; insanları eğiterek, bilinçlendirerek, hatta sigara fiyatlarını artırarak, erişimi zorlaştırarak sigarayı bırakmaya yöneltmek olmalı..
    sigaraların üzerindeki uyarıların ya da süngerleşmiş akciğer fotoğraflarının çoğu tiryakinin gülüp geçtiği şeyler olduğunu biliyoruz ama "çözemediğim düğümü keserim" demek yerine daha detaylı projeler geliştirilebilirdi.. toplu alanlarda içmek yasak olsa ve bu yasak katı bir şekilde uygulansa da insanlar evinde, arabasında, dış alanlarda sigara içmeye devam ettiği sürece başarı elde edilmiş sayılmaz..

    YanıtlaSil
  4. ehii aşkıma sölim bizde bırakalım böcükler olaranktan :D Bunu okudun ya nasıl kızdın dimi bana aplam kasımım patım sefgü pıtırcıım mck sana duyarlılıgını yirim senin been :D

    YanıtlaSil
  5. @ sharpenter;
    İnsanlar daha nasıl eğitilecek ki? Sadece sigaraların üzerinde eğitildiklerini zannetmen yanlış.Nereye baksak her yerde sigaranın zararları yazıyor fazlasıyla.
    O her konuda örnek aldığımız ,örnek verdiğimiz Avrupa ülkelerinde ya da Amerika'da böyle bir şey söz konusu bile değil.Onlar yıllar öncesinden başardı.Parklarda bile yasak.
    Sigara yı en çok kullanan ülkelerin üçüncü dünya ülkeleri olduğu bilinen bir gerçek.
    Bence geriye insanların yasağa uymaları kalıyor.
    unutma ki kişi ne kadar rahat bir ortamda sigara içiyorsa o kadar zor bırakır.
    Ben aspiratör altında ayakta ve rahatsız bir ortamda içtiğim için bırakabildim(tavsiye ederim).
    Yoksa rahat bir koltukta bacak bacak üstüne atıp,yanında kahveyle,müzik eşliğinde,vs.içseydim böyle bir keyfi bırakmak çok zor olurdu herhalde.

    @ Minik kuzum ne diyeyim,kızabilir miyim hiç sana..?
    Bir şekilde alışılıyor işte o illete.
    evet,aşkına söyle,birbirinize destek olarak bırakın bence.İşte bu çok güzel haber küçük kuzum :))
    Daha yaşın ne? Yazık değil mi sana,size,Serzenişe? :)

    YanıtlaSil
  6. selam bacı, benim tamamen kişiselleştiğim şu sıralar, tamamen toplumsal yazmandan dolayı hayranım sana... teşekkür edeceğim, az gelecek etmeyeceğim... serzenmeleri de üstlendin böcük olces diye... düşünce mekanizmana sağlık, konuyu kulağından yakalamışsın gene ikizciğim...
    "bağımlılık yapıcı maddeler" in tanıtımını, kötüleme kampanyasını eğitime miniklerde dahil etseler sisteme, "bağımlılığın" kötülüklerini anlatsalar adam gibi, sigaraya başlama yaşı 11 lere düşmezdi, değilmi?
    hörneyse, çizgimi bozmadan tekrar kişisel düşünceye itiyorum kendimi... aşk böcüüüm canım kuzucuum, bırakırıs... iste balım... :)
    bizi düşündüğün için teşekkürler kasımpatım, ruh ikizim, biricik ablamız...

    YanıtlaSil
  7. Ben sigaradan nefret ediyorum. Bir insanın bir şeyden nefret etmesi doğru bir şey değildir ama ben bunu yapıyorum. Geometrik şeklinden, paketinden, içen insanların kıyafetlerine sinen kokudan, dişleri sarartmasından, parmaklar arasında deformasyona yol açmasından vs vs herşeyinden ölümüne nefret ediyorum. Ayrıca, her yerde sigara içilmesini savunan insanları savunan insanları savunamam asla. Gayet, toplumsal bir yazı olmuş. Çok güzel :)

    YanıtlaSil
  8. son 6 yıldır sigaraya bağımlıydım...son bir aydır hiç paket almadım ama hiç içmiyorum dersem yalan olur...sigara içen insanlar(kendimden biliyorum) içerken aslında etrafındakileri pek düşünmüyorlar,çünkü bu bağımlılık öyle birşey ki su içmek gibi,yemek yemek gibi,vücut onu alması gerektiği için beyne baskı yapıyor maalesef...ve sigara içmemeye başladığımdan beri,içilen ortamlarda gerçekten dumanın ve kokunun rahatsızlık verdiğini öğrendim :) her yerde içmek yasaklansa da bende hiç içmesem aslında çokta güzel olacak...ve sigara yasağına evet ;)

    YanıtlaSil
  9. Özellikle çocuklarım adına bu yasağa çok sevinenlerden biriyim. Her ne kadar bu yasak nedeniyle, gittiğimiz yemek ve davetlerde eşimin tiryakiliği yüzünden sık sık yalnız kalsam da, serbest olması halinde çocuklarımın o ortamda yüzlerce kişinin sigara dumanına maruz kalacağı düşüncesiyle şikayet etmiyorum. Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  10. @ Serzenişcim,övgü dolu sözlerin için teşekkür ederim.
    Haklısın ,küçükler içmez zannediliyor ama asıl onlar denemeye meyilli gerçekten.
    Siz de kuzucukla bu konu üzerine ciddiyetle eğilin ki ileride hem sağlığınız hem bütçeniz zarara uğramasın ;) Okey?

    @ Sevgili hiçkimse,
    Yazdıklarının her kelimesine katılıyor ve teşekkür ediyorum.Çok haklısın.Ayrıca sigara içen kişilerde ciltte,diş ve dişetlerinde renk bozukluğu,sürekli kül tablası gibi kokma,hastalıklı ve daimi bir şekilde öksürme,nefes alışveriş bozukluğu gibi kötü etkiler süregelmekte.bunu kendileri de bilmelerine rağmen bırakamıyorlar ne yazık ki :( Tekrar teşekkür:)

    @ Sevgili eflatun,sigara bırakma yolunda kesin ve net yol bir seferde atmak ve bir daha asla ağıza sürmemek.Azaltarak,paket almayarak vs.çözümler inan caydırıcı etken değil.
    Sigara yasağına ''Evet!'' diyenleri seviyorum :) Teşekkürler..

    @ Sevgili ChaotiC,
    İşte içimi en çok acıtan nokta bu.Hiçbir suçu olmayan çocukların dumana maruz kalması.Eskiden çocuklar ve bebekler şehirlerarası otobüslerde 10-15 saat süren yolculuklara yoğun bir sigara dumanı eşliğinde devam ederlerdi.Çünkü sabaha kadar 40 'tan fazla yolcunun istediği kadar,belki de 1 paket sigara içmesi serbestti.Düşünebiliyor musun korkunçluğu :(
    Umarım eşin de en kısa zamanda bırakabilir..

    YanıtlaSil
  11. bu yasağa benden çok sevinen biri daha yoktur herhalde. birde yolda önümden giden kişinin üflediği dumanın yüzüme gelmesini engelleyecek bi mekanizma geliştirseler :p neyse, artık ondanda reflekslerimi kullanarak kaçıcam. duyarlılığını bu kadar güzel bi dille anlatman müthiş, ben anlatmaya kalksam kimbilir ne derdim :) senin yazılar müthiş yavv.

    YanıtlaSil
  12. Teşekkür ederim:)Sigara içmediğine çok sevindim ayrıca.Tebrikler..
    Senin yazıların da çok güzel stickman:D

    YanıtlaSil
  13. Çok doğru bir noktaya değinmişsiniz...Burada yorum yapan kişilerin görüşlerine de katılmamak mümkün değil yasak her zaman caziptir...Anlatmak gerekli bilinçlendirmek gerekli..Yıllarca sigara içtim ama bırakamdım ....Bin tane yöntem denedim hiipnoz hariç ( korktum açıkçası hipnozdan :) ) en son elektroniksigarayı araştırdım okuduklarım kullananlar yurtiçi yurtdışı hepsi pozitif yani işe yarıyor diyordu ve yasak...Aldım ve denedim sigarayı bırakmamı sağladı yaskatan ziyade kaliteli ürünlerin piyasaya sürülmesini sağlamalılar...Bin türlü araştırma yaptıksadece bir tane firma güven verdi o da likitleri ilaç firmasına yaptırıyormuş ve İtalya sağlık bakanlığı onaylıyormuşş..eh bir resmi kuruluşun onayı mühim mesele e..analiz raporu bilgiside veriyor...Sağlıkta güven şart...yoksa bin çeşit ürün var ne olduğu belirsiz buu fırsat bilen bintane insan anlaycağınız...sigaranınyasaklanması da çok zor bir ihtimal vergi getirisi çok yüksek..herkes menfaat peşinde. :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Konuya olan ilginiz, verdiğiniz bilgiler ve değerli katkınız için teşekkür ederim.
      Sigarayı bırakmış olmanıza çok sevindim bu arada...

      Saygılarımla...

      Sil