06/02/2014

Anila Quayyum Agha: Kesişme

Bir önceki postta söz tasarımdan açılmışken, özellikle müzeler ve galeriler tarafından yaygın bir şekilde benimsenmeye başlamış olan ''enstalasyon''dan da bahsetmek gerek.

Çağdaş sanatlar içinde yer almış bilindik sanat eserlerinden farklı bir tür olan ''enstalasyon'', diğer adıyla ''yerleştirme'', çevreden bağımsız herhangi bir sanat nesnesi olmadan, yalnızca belirli bir kapalı (ya da açık) mekân için yaratılmış olan, mimarlık ve performans haricinde, görsel sanatlardan da destek alan karma bir sanat tarzı.

Eski yıllarda radikal bir tür olarak nitelenip kabul görmeyen enstalasyon, 20.yüzyılın sonlarından itibaren baskın bir sanat tarzı olarak ilgi çekmeye başlamış.
Günümüz teknolojisiyle birlikte ses, efekt, video, bilgisayar ve internetin de devreye girdiği enstalasyonlara gösterilen söz konusu bu ilgi artarak devam ediyor.

Enstalasyon ile ilgili bu kısa bilgiden sonra, Pakistan'da doğup büyümüş ve üniversite eğitimini Amerika'da tamamlamış ödüllü bir kadın sanatçı olan Anila Quayyum Agha'nın ''Kesişme'' adını verdiği çalışmaya gelelim.

Agha'nın ahşap panellerle oluşturduğu bu enstalasyon görüldüğü gibi aydınlatma-mekân ilişkisi üzerine.


Işığın gölgelerle keşişmesi sonucu duvarlara, taban ve tavana yansıyan görüntüler harikulade gerçekten.

Geometrik bir sunum hedeflenmiş olan enstalasyonda, mekân algısının ''tek bir ışıkla'' sil baştan yaratılmış olması inanılmaz! İslami motiflerin kullanımıyla ortamda keskin köşeleri, sınırları olan kültür ve din kavşakları oluşturulmuş adeta. Hepsinden önemlisi ise, kafes benzeri kapalı bir alana hapsedilen ışığın merak-dışlanmışlık çelişkisiyle iç içe yansımakta olan -kadın imgesini vurgulayan- olağanüstü betimleme...

Kaynak: buradan