2020/06/07

Oxford Aşısı Heyecanı

Biz pek farkında olmasak da, bilim adamları pandemiye son verecek bir koronavirüs aşısı oluşturmak için yarış halinde. Ürettikleri aşıları sonbaharda hazır hale getirmeyi hedeflemiş ilk 3 aday mı? Moderna, Pfizer ve AstraZeneca

Dün sabah konuyla ilgili içimi umut dolduran çok güzel bir haber okudum. Coronavirüs için devam etmekte olan 120'den fazla aşı çalışması içinde en çok umut vadeden Oxford aşısından 2 milyar adet üretilmesi planlanıyor!

AstraZeneca adlı İngiliz-İsveç ilaç ve biyoloji şirketi tarafından üretilen aşı üzerinde Oxford Üniversitesi'nden araştırmacılar çalışıyordu. Bill ve Melinda Gates Vakfı'ndan 750 milyon USD bağış alan ve henüz onay almamış aşı için 10 bin erişkin insan gönüllü olmuş. Aşının işe yarayacağına dair % 100'lük bir garanti olmasa da, etkili olması durumunda şirket zamandan kazanç sağlama adına yine de üretime devam ediyor. Aşı ile ilgili beklenti oldukça yüksek demek ki. Bence garanti gözüyle bakılıyor artık. Konuyla ilgili açıklama yapan AstraZeneca'nın yöneticisi Pascal Soriot ''Şu anda aşının üretimine başlıyoruz'' haberini verirken ''Sonuçları aldığımızda aşıların hazır olması gerekiyor'' ifadelerini de kullanmış. Aşının, yapıldığı 10 bin gönüllünün hepsinde birden işe yaradığını bir düşünsenize. Herhalde bundan daha güzel bir haber olamaz dünya üzerinde. Bu güzel haberi bembeyaz zambaklar eşliğinde buraya iliştireyim ki umudumuz gölgelenmesin.

Haberi öğrendiğim gün karşıma çıkan beyaz zambak, yani ''lilyum'' çiçek dilinde saflık ve temizlik anlamındaymış. O kadar güzel kokuyor ki. Lütfen aşı için verilen onca emek boşa çıkmasın. Kesin biçimde kurtulalım şu illetten.🙏

Ortancalar aslında sonbahar çiçeği değil miydi? Orasından tam emin olamadım da, buradaki ortancada, çiçeklerin açmaya çabalaması bütünlük sağlamaya uğraşır durumda. Sonuca odaklanmış aşı çalışmalarını gördüm direkt. Dervişin fikri neyse zikri de odur hani. Sonbahara kadar bütünlüğü tamamlanacak harika ötesi güzellik yolda.

Aynı günün akşamı haberdar olduğum görüntüler ise bir o kadar kötü idi. Caddebostan'dan öyle görüntüler geldi ki, bırakın sosyal mesafeyi, yüzlerce insanın dip dibe piknik yaptığı akıl tutulması görüntüler. Maske mi? O da ne ki? İnanın 2-3 kişi ya takmış ya takmamış. Allah akıl fikir versin. Yetkili ben olsam inanın gördüğüm kim varsa ceza keserdim. İnsanın inanası gelmiyor. Dışarıya çıkmak bir ihtiyaçsa, bunu iğne atsan yere düşmez biçimde gerçekleştirenler! Sizleri, bencilliğinizi ve sergilediğiniz görüntüleri kınıyorum. Bu çiçek de en sevdiklerimden efendim: Ağaç minesi

Pazara çıkıp koşar adımlarla eve döndüğümü anlattığım yazıdan beri iki hafta geçti. Ve ben asla kalabalıklara karışmadan iki kez daha dışarıya çıktım. Biri yine sabah erkenden pazara gitmek, meyve, özellikle de sarmalık yaprak almak içindi. Seneye pandemi bittiğinde geriye dönüp okumak üzere kayda geçiyor bunlar. Saplarını koparıp öbeklediğim yaprakların yanındaki de Hıdrellez'de dışarıya çıkamadığım için ektiğim fasulye geleneğinin son durumu:)

Her dışarı çıkışta fotoğraf makinam yanımda oluyor tabii. Telefonla da çektiğim oluyor. Bakınız, markete giderken geçtiğim bu sokakta gördüklerim beni çok şaşırttı. İlk kez şahit oluyorum. ''Sarmaşık böğürtlen'' imiş bu gördüğünüz. Bahçenizin demir parmaklıklarını dekoratif biçimde kapatıyor, hem de bol bol böğürtlen yiyebiliyorsunuz. Harika!

Erikler kocaman olup son demlerine gelmiş, ne kadar da çabuk...

Hani palmiye ağacının önünde çektiğim kiraz ağacı çiçekleri vardı. İşte o çiçeklerin kiraz hali...

Yaklaşık 1 hafta sonra, yani bir sonraki görüşümdeki durum...

Hazır konu kiraz iken bir hatırlatma: Yediğiniz kirazların saplarını bir kenarda biriktirin. Kışın içtiğiniz bitki çaylarına eklediğinizde hem lezzet olarak hem sağlık için inanılmaz katkıları var.

Gözlerime inanamadım. Gökyüzüne doğru uzanmış kiraz dalına bakar mısınız? Bereket sembolü adeta.

Kiraz yetiştiren bakımını, aşısını falan yapsın bir zahmet. 1 metrelik dalda neredeyse 3 kg kiraz var.

Dışarıda hayat çok hızlı akıyor. Çiçekli halini daha yeni gösterdiğim mandalina ağacına bakar mısınız?

Söylemesem bu ağaçtakilerin ne olduğunu fazla kişi bilemez sanırım. Evet, bunlar Trabzon hurmaları.

Hünnap ağacının dekoratif yaprakları üzerinde yeni çiçeklenmiş dalları. Farkında mısınız; mandalina, Trabzon hurması, hünnap kış meyveleridir. Bahar bitti, yaz da bitecek. 21 Haziran'dan sonra günler kısalmaya başlayacak. Vay be!

Dünyanın en küçük elması niteliğindeki Malus Rudolph Crab Apple. Tam zamanı onun da. Bu elmaların büyüklüğü nohut tanesinden birazcık daha hallice. Ancak, bir elmanın taşıdığı tüm özellikleri taşıyor.

Lavantaların açma zamanı. En başta o eşsiz kokusuyla ne kadar özel ve güzel bir çiçektir.

Şeritle kuşanan sahilin normale dönüştürülen halini görüp denizi içine çekmeden olmaz. Özlemişim çok.

Bakın yine ortanca. Onu görmek, benim için artık aşı çalışmalarının güzelliğe doğru hızla koşuyor oluşu demek:)

Gülleri maskenin elverdiği kadarıyla koklamaya çalıştım. Maskeyi asla çıkarmıyorum çünkü. Asla!


Kapalı kapılar ardından baktığımız parklar da açıldı artık. Sizi bilmem ama ben banklara bile oturmaya çekiniyorum.

Bu yıl ilk kez üç değişik renk zakkum çiçeği olduğunu fark ettim.

Açık pembe renkte, koyu pembeye öykünen ve beyaz renk zakkum var bir de.

Evde büyütmekte olduğum limon fideleri de gelsin o halde.
Tüm emeklerin, en çok da aşı ile ilgili çalışmaların harika sonuçlar vermesini diliyorum. Tüm kalbimle...

Kalın sağlıkla



* * *
EK

Handan'ın yorumuna verdiğim yanıtta geçen karadut fidanıdır kendisi. Hayırsever birisi, çiğnenip ezilmesin, ağaç olsun diye kökün yanına sağlam bir dal parçası yerleştirmiş destek olsun diye. Buna çok sevindim. Yani o gördüğünüz kökteki kahverengi dallar karaduta ait değil. Minnacık bir daldı o karadut. Birkaç gün içinde ne çok büyümüş. Dutlar da halen üstünde:)

*   *   *
EDİT:
Yukarıdaki fotoğraftaki orta kesite dikkat ediniz. Aynı noktadan, aynı görüş açısından 2 yıl sonra çektiğim aşağıdaki fotoğrafta dut ağacının görünümüne bakın sonra. Ne çok şaşırttı beni. Ne çok büyümüş... (02.06. 2022) 👇👇


*   *   *

27.08.2022
👇

*   *   *


Hazır dışarı çıkmışken yukarıda bahsettiğim zakkumlar ve renkleri ile ilgi de fotoğraf çektim. Tam da bahsettiğim şekilde 3 renk zakkum olduğuna dair kanıt efendim:)