2016/04/06

Evde Ekşi Mayalı Ekmek Yapımı

İç sıkıntısından bir süreliğine olsun kurtulmak, biraz heyecan, biraz enerji takviyesi ister miydiniz?
Ekşi maya hazırlayıp evde ekmek yapmak en güzel çarelerden biri, inanın. Sabretmeyi öğreten bir süreç aynı zamanda...

Geri dönüşümü ise muhteşem! Başarmanın verdiği haz, sağlıklı beslenmenin verdiği huzur, yerken alınan keyif. En çok da evi sarıp sarmalayan ve uzun süre kaybolmayan, tarifi mümkünsüz o koku.
Yaklaşık 1 ay önce başlayan ekşi maya serüvenimde aldığım sonuçları buraya aktarmanın zamanı.

Öncelikle söyleyeyim; malzeme yalnızca un ve su iken uygun bir ortamda yaptığınız beslemeler sonucu % 100 kendi üretiminiz olan maya ile hazır mayalardan sonsuza dek kurtulmanız ve sağlıklı ekmekler yapabilmeniz harika bir duyguymuş gerçekten...
Biliyorsunuz ekşi mayalı ekmekler son birkaç yıldır özellikle sosyal medyada çok gündemde. İnsanı baktıkça cezbeden bu mis gibi ekmekler evde de yapılabiliyor, ancak biraz sabır ve cesaret istiyordu. Son dönem ise hazır aktif mayalarla yapılan gıdaların, özellikle günlük vazgeçilmezimiz ekmeğin insan vücuduna verdiği zararların endişe verici boyutta olduğu haberleri var.
Öyleyse az önce bahsettiğim cesareti göstermeli, başarıncaya kadar devam etmeli ve bu ekmeği evde yapabilmeliydi...
Oysa hiç de öyle gözde büyütülecek bir şey değilmiş. Doğru kaynak, sabır ve azim başarıya giden yolmuş...

Yaptığım araştırmalar sonucu Devletşah'ın uyguladığı yöntemde karar kıldım. Ancak benim mikroorganizmalarımda ilk 5 gün neredeyse hiç kıpırdama olmadı ve umutsuzluğa düştüm. ''Havanın normalin altında soğuk olması süreci uzatmış olabilir,'' benzeri düşünceler empoze ettim kendime. Yılmadan devam etme kararı aldım. Ta ki kavanozumda 6.gün başlayan minik kabarcıkları görünceye kadar (İnsan basitmiş gibi görünen bir şeye ne kadar sevinirmiş onu da öğrendim bu arada). Sonrası bende artan ilgi hali ve kavonozda hızlanan miniklerin hareketlilik, hatta taşma hali.

Umutsuzluğa kapılmamak adına, kavanozdaki hareketlerin tamamını kapsayan böyle bir kolaja ihtiyaç var bence.

Vee... 10. gün kendi üretimim olan mayayla ilk ekmeğimi yapma günü. Heyecan dorukta!
Acaba hamur gerçekten kabaracak mı?
Birazdan uzun süreli bir bekleyiş başlayacak. Kavanozumdan 1 bardak maya alıp hamurumu yoğuruyor ve gece boyu beklemeye alıyorum. Sabah olunca gördüğüm manzara harika!

Evet evet, hamurum en az 2 misli büyümüştü gerçekten de. Zafer kazanmış gibi bir heyecan ve mutluluk verdi bu görüntü bana! Ya piştikten sonra?

Ekşi mayayla yaptığım ilk ekmek o kadar güzel oldu ki, buna inanamadım! Nasıl başardığıma şaşırdım. İlk lokmayı koparıp yerken mest oldum resmen. Tüm güzel duyguları bir arada yaşadım... Beş gün sonra ikinci ekmeğimi yaptım. O da çok güzel oldu. Bir hafta sonra tam buğdaylısını yaptım. Koyu renk görüntüsü ve üzerindeki değişik çatlamalara rağmen o da oldukça güzel, lezzetli bir ekmekti. Tamam artık, ben bu işi iyice öğrenmiştim.

Ekşi mayalı ilk ekmeğimin dilimleri harika!

Sıra gelmişti 4. ekmeğimi yapmaya... O da nesi? Zerre kadar kabarmayan, tam tersine içine göçen, kalınca bir kösele çıktı fırından. Moralim yerlerde tabii. Mayam ölmüş müydü? Bir ağlamadığım kaldı desem yeri. ''En güzel ekşi ekmek döküm tencerede pişirilendir,'' bilgisini bile uygulamış biri olarak yanlışı nerede yapmıştım ki? Cevabı buldum tabii.
Maya kavanozunu artık epeyce olgunlaştı diye iyice karıştırıp öyle kullanmıştım o gün. Oysa üstteki köpüklü kısmı kullanıyordum. Bunu bir daha yapmamam gerektiğini deneme-yanılma yoluyla öğrendim böylece. 5.ekmek mi?
İlk ve son görseldeki harika ekmeğim oluyor kendileri:)

Ekmeği döküm tencerede pişirme deneyimi. Tenceredeki mayalanmayı fırında gerçekleştirdiğim için üst kabuk biraz kalınca oldu. Ancak sıcakken sarıp sarmaladığım için sorun kalmadı. Sonuç; yine yumuşacık ve lezzetli bir ekmek...

Kelepçeli kek kalıbı en çok tuttuğum yöntem..
Bu ekmek o kadar çok kabardı ki üst kısım fırının
ızgarasına dayanıp birazcık yandı. Dokusu ve lezzeti o kadar güzel ki...


Bu ekmekten bir öncesi zerre kadar kabarmamıştı. Nedeni bulundu. Artık ekşi mayaya dair en ufak bir
bilinmeyen kalmamıştı. Sabır isteyen bu yolda edinilen tecrübeler başarısızlık kelimesinin üzerini silip geçmişti.

Ekşi mayanın faydalarını yazmadan bitirmeyelim:
''Ekşi maya canlı organizmalarca devam ettirilir, probiyotiktir. Ekşi mayalı ekmek geç bayatlar.
İçindeki bol çeşitli bakteri ve mantarlar lezzeti arttırır.
Yıllar geçtikçe mayanız daha bir olgunlaşır, daha bir lezzetlenir.
Ayrıca mayanız yıllandıkça ekmeğiniz daha uzun zaman taze kalır.
Ekşi mayalı ekmeğin sindirimi kolaydır. İçindeki bakteri ve mantarlar ekmekteki tahılı önceden sindirir.
Böylece size sindirimi kolay ve sağlıklı ekmeği bırakır.
Ekşi mayalı ekmeklerin glisemik indeksi düşüktür. Az yer, doyarsınız.
Kan şekerinizi hızla yükseltmez, uzun süre tok tutar.
Besleyicidir, B vitamininden zengindir. Ekşi mayalı ekmek tüketmek vücudunuzdaki B12 vitaminini arttırır.
Ekşi maya ekmekte oluşan beta glukan’ın pişirilirken parçalanmasını engeller. Beta glukan ise,
bağışıklık sistemini kuvvetlendirir, kanseri önlemede yardımcıdır.
Maya alerjileri olanlar bile güvenle tüketebilir. Ekşi maya alerji yapmaz.
İçine ne koyduğunuzu siz bilirsiniz. Üretim yok, işleme yok. Saf ve doğaldır.''