2022/06/01

Güneş Gitti, Hilal Geldi


Gün batımlarının doyumsuz güzelliği başladı çoktan. Fotoğrafı 20.36 gibi çektim. Balkondan bu kadarını izleyebiliyorum. Bir saate kalmadan Ay göründü zaten aynı yerde. İlk hilal sanıp heyecanlandım; ama maalesef 3 günlük hilalmiş. İlk hilal 30 Mayıs akşamı görünmüş. Bu da ilk hilalin her defasında ve her koşulda benim bulunduğum konuma ters olduğunun ve asla göremeyeceğimin kanıtı. Bir gün başka bir coğrafyada görebilmeyi umut ediyorum.

Geçenlerde TV haberlerinde akşam bültenini izlerken söz nereden pırasalı Arnavut böreğine geldiyse bir de baktım Can Ataklı ''Ben bu böreği ilk duyduğumda 'Iyy, pırasalı börek mi olurmuş?' deyip yüzümü buruşturmuştum. Fakat arkadaş, ısrarla götürüp yedirdiler bana. Yok böyle bir börek. Bak şimdi yine canım istedi. Bu saatlerde var mıdır acaba? Çıkışta alıp da öyle gideyim eve. Off. Öyle nefis öyle lezzetli bir börek ki'' deyip yutkunuyordu resmen. 

Bir benzeri benim başıma gelmişti. Burdurlu bir arkadaş: ''Tatil dönüşü anneme pırasalı börek yaptırıp getireyim size,'' demişti de en olmayacak böreği yaptırıp getirecek diye üzülmüştüm. Asla yemeyeceğimi biliyordum çünkü. Fakat ben de feci şekilde yanılmıştım. O börek geldi ve kapış gitti yurt odasında. O gün bugündür bayılarak yediğim bir börek. Kıymalı böreğe fark atacak kadar güzel. 

Kendim de ara ara yapıyorum ve gayet güzel oluyor. Can Ataklı'dan sonra üç güne kalmadı yine yaptım. Sizin de böyle bir ön yargınız varsa bence silip atın ve bir deneyin derim. Aşağıdaki tarif hiç yanıltmaz mesela:


Malzemeler:
-5 adet yufka
- 4-5 adet orta boy pırasa
-1 adet orta boy soğan
-3 yemek kaşığı sıvı yağ
-1 çay kaşığı tuz
Sosu:
-1 su bardağından bir parmak eksik su (ya da süt)
-1 çay bardağı sıvı yağ (ya da zeytinyağı)
-2 adet yumurta
Üzeri için: 
1 adet yumurta sarısı 
1 çay kaşığı zeytinyağı
   Yapılışı:
- Pırasaları temizleyip yıkayın ve ince ince doğrayın.
- Dilerseniz doğranmış 1 orta boy soğan ilave edip bir tavanın içinde hafif sararıncaya kadar soteleyin.
- Tuzunu ekleyip ocaktan alın.
   Sos için: 
- Büyükçe bir kabın içine iki yumurtayı kırıp iyice çırpın.
- Üzerine su (ya da süt) ve sıvı yağı (ya da zeytinyağı) ilave ederek karıştırın.
  Sarma aşaması:
Tezgâhın üzerine serdiğiniz yufkaları sırayla alıp hazırladığınız sostan bir fırça yardımıyla her tarafı ıslanacak şekilde sürün.
- Üzerine pırasalı harçtan eşit miktarda serpiştirdikten sonra rulo şeklinde sarın. 
- Ruloyu kendi etrafında ister gül böreği, ister oval şekilde dolandırın.
- Börekleri sardıkça yağlı kağıt serdiğiniz fırın tepsisine sırayladizin.
- Bir kasenin içinde yumurta sarısı ile zeytinyağını çırparak karıştırın.
- Hazırladığınız böreklerin üzerine fırça yardımıyla sürün.
- Önceden ısıttığınız 180 derecelik fırında ortalama 30-40 dakika alt üst kızarıncaya kadar pişirin.
Yufkayı özellikle yufkacıdan aldığınız takdirde el açması orijinal Arnavut böreği kadar nefis bir börek oluyor.  


İğde çiçeği güzelliğine bakın. Özellikle de mis kokusu....

Difenbahya çiçeğimin yanında yetiştirdiğim küçük saksıdaki de çiçek açıp beni çok şaşırttı. Demek ki beş yıllık olmasıyla hiç mi hiç ilgisi yokmuş. Mevsimsel bir durum mu acaba?

Çiçek kısmı önce tamamen beyaz. Gala çiçeğine çok benziyor. 2 gün içinde kırmızı geometrik çizgiler geliyor üzerine ve sonrasında çabuk soluyor.

Benjamin ağacımın dallarını da bir araya getirip bağlamıştım. O kadar büyüdü ve yapraklandı ki, bağladığım yerin ne hale geldiğini hiç fark etmemişim. Dalları sağa sola çekip gördüm. Büyürken, ip dar gelip kesmiş resmen. Zor çözdüm. Dahası, alttaki dallar birleşip büyük ve tek dal haline gelmiş. Buna da çok şaşırdım. 

Bu kez en alt dalların hepsini birden daha sonra çözmek üzere geniş bir kurdele ile sıkı sıkı bağladım. En üst dallardan 10'ar cm kestim. Derleyip toparlayınca görünümü epey güzelleşti. Esnek bir ağaçmış zaten. Alt dallara kafes ya da örgü şekli verilip dekoratif bir görünüm elde edilebiliyor.

Burası bir fabrikanın küçük ebattaki pencerelerinden biri. Yan tarafta büyük bir baca var. Kırlangıç oraya yuva yapmış. Yavrusunu uyutmuş, kendisi de odanın penceresinden dışarıya bakan bir anne sanki:)

Mevsimin çiçekleri katalpa ağacından bu kez...

Pandemi başından beri Göğe Bakalım'a devam ediyorum. Bazıları bu başlığın muhteşem bir şiirden geldiğini o zaman öğrendi ve hastası oldu:))

Hoş gelsin yaz. Hoşluklar, güzellikler getirsin hepimize...


*    *    *

02.06.2022 - Saat 20.54
Hava tam kararmadan ortaya çıkan 4 günlük hilalden zar zor bu fotoğrafı alabildim.

03.06.2022 - Saat:20.43