2022/07/21

Ağacın İsmi: Lagerstroemia Indica

''Nakış gibi işlenmiş adeta. Gözlerimi alamadım. İsmini bulamadım,'' demiştim fotoğrafın altına geçen hafta. Detaylara bakar mısınız? Ağaçta yetişen bundan daha güzel bir çiçek daha yoktur bence. İsmini de buldum ve çok mutlu olup böyle özel bir yayın yapma kararı aldım. Yazılardaki bitkilerin ismini yazarken zaman zaman eleştirdiğim botanikçilerimizi kutlamak için :) Hani şakayığın diğer adını ''ayı gülü'' koyup mizah yapan sevgili bilim insanlarımızı.
Bu bitkinin, daha doğrusu ağacın ismi Lagerstroemia indica
Kahverengi ve gri gövde kabuğu soyulabilir. Gençken bronz renkli 8 cm uzunluktaki koyu yeşil yaprakları sonbaharda sarı ve kırmızı renge dönüşen bir ağaç veya büyük bir çalı. Yazdan sonbahara kadar salkımlar halinde kırışık saten görünümde beyaz, pembe veya lila renkte, 20 cm'ye kadar uzayabilen konik salkımlar halinde böylesine gösterişli çiçekler açıyor. Meyveleri de nohut büyüklüğündeki kapsüller. 
Şimdi sıkı durun. Bizim dilimizdeki ismine geldi sıra:
OYA AĞACI
Ben nakışa benzetmiştim ama ''oya'' daha güzel olmuş. Çiçekleri iğne oyasına benzediği için bu isim verilmiş. Çok benziyor gerçekten. Özellikle ortadaki sarı kısımlar yemenilerdeki iğne oyalarının tıpkısı. Bu bilgiyi diğer ülkeler kavrayamaz diyecektim; ama vazgeçtim. Onların kadınları da binbir çeşit el işi yapıyor. Ancak, hiçbirinin kendi dilinde ''oya'' değil ağacın adı :)

Bugün büyük parktaki yürüyüşte karşıma çıkan lila ve pembe renk oya ağaçları. Beyazına da rastlasam ne güzel olacaktı.
Diğer çiçekleri de sıralayayım, yine burada dursun o vakit.

Ortanca güzelliği zirve yapmış....

Arıya bakar mısınız? 😅
Pembe-beyaz İzmir yasemininden nektar içiyor.

 Small Butterfly Bindweed-White trumpets (Beyaz trompet)

Purple buddleia flower ya da butterfly bush flower 
Buddleia çalısının çok çiçekli kulesi. Bazen çok miktarda kelebek çektiği için kelebek çalısı olarak adlandırılıyor. Küçük mor veya leylak renkli çiçeklerden oluşan bir kule koleksiyon.

Malus Rudolph Crab Apple

Pembe hibiscus ve hatmi çiçekleri

Meşe ağacının halk arasında palamut diye isimlendirilen meyvesi. Meyveler Antik çağlardan beri içeriğindeki yüksek tanen nedeniyle büyükbaş hayvan derilerinin sepileme (tabaklama) maddesi olarak dericilik ve boyacılıkta kullanılmış. Hatta Assos'taki antik  ''palamut depoları'' balık ismi değil, bu palamuttan bahsediliyor:)

Şehrin en yüksek noktasındaki parktan boğaza ve Kilitbahir'e bakış

Bugün bir yaşıma daha girdim. 🎂😲
Geçen yıldan kalan mandalinalar ve bu yılkiler aynı ağaçtalar. Aynısını başka bir semtte daha görmüştüm. 


Parkurumuz burada sona erdi. 
Görüşmek üzere, kalın sağlıcakla...
✋😊