2022/07/17

Evde Saleple Gerçek Dondurma

YouTuber'lardan ne çok şey öğreniyor insan. Hem de öyle böyle değil. Olabilecek en iyi yöntemle öğretiyorlar. Sayelerinde adeta bir profesyonel gibi ustaca yapılmış şeyler çıkabiliyor elimizden. Öğrenmek istediğiniz şeyin katbekat fazlasını elde ediyor, sevinç içinde şaşırıp kalıyorsunuz. 
Misal; pandeminin ilk aylarında öyle bir ekmek yaptım ki, ev şartlarında yapıldığına kimse inanmaz. Tadı ve görünümüyle olağanüstü bir odunlu fırın ekmeği resmen!

Bir ay kadar önce de krema kullanarak çok nefis muzlu (ve çilekli) dondurma yapmayı öğrenmiştim. Tariflere bakarken sürekli ''Gerçek Dondurma'' başlıklarına rastlıyor, evde salep olmadığından, markette de bulamayacağımdan es geçiyordum. Fakat aklımda takılı kalmıştı. 

Geçen gün duramayıp aktardan salep aldım en sonunda. Kilogramı 700 TL imiş ama 10 liralık alınca yetip de artıyor bile. Dün akşam uygulamayı başlattım. Ara ara karıştırmalar bugün de devam etti ve bingooo! 
 Aman Tanrım!? Bu dondurmayı sahiden ben mi yaptım? İyi ki yaptım. İşte gerçek dondurma! Tadı da çocukluğumdaki dondurmalara o kadar çok benziyor ki. Üstelik gerekli malzeme yalnızca 1 kg günlük köy sütü, 1 tatlı kaşığı salep ve  1 su bardağı şeker. Elde edilecek olansa 1 kg mis gibi gerçek dondurma.

Gerçek dondurma yapımında esas olan sütü pişirirken sürekli ve ''savurarak'' karıştırmak. Bunu, sütün yapısındaki suyun uçması ve dondurmamızın buzluktayken sert bir şekilde donmaması için yapıyoruz. 
Topaklanmaması için bir miktar şekerle karıştırdığımız salebi kaynayan süte ilave edip iyice karıştırıyor,  kalan şekeri de ilave edip sütümüzü yine aynı amaçla, sürekli ve savurarak karıştırmaya devam ediyoruz (İşte bu yüzden asla buzlaşmayan, her daim bıçakla kesilebilen mis gibi bir dondurma çıkıyor ortaya).

Biraz koyulaşınca ocağın altını kapatıp karıştırmaya devam ediyoruz. Dıştan içe doğru karıştırıyoruz sürekli. Bu mayalı ekmeklerde de başarıyı katlayan bir yöntemdi. Karışım oda sıcaklığına gelince dondurucuya atıyor ve 2-4 saatte bir çıkararak dıştan içe doğru savurma yöntemiyle karıştırmaya devam ediyoruz. Neredeyse hiç kopmadan sakız gibi uzayan, dokusu şahane, nefis bir dondurma yapma yolu işte bu kadar basit.🍦🍦

Ben bu dondurmanın en çok Maraş usulü kullanımı da olmasını sevdim. Dikdörtgen formda bir kabın boyutlarına göre kesip dondurucuda tuttuğunuzda çıkarıp dilim dilim kesme kolaylığını. Tadı o kadar nefis ki anlatamam. Hiç abartısız marketlerdeki Maraş usulleri solda sıfır!

Bu arada, kornet yapımı için bir videodan faydalandım; ama sonuç fiyasko. Makinaya yapışması da cabası. Maalesef bozuk tariflerle insanı deli eden hesaplar da var. Onun yerine yine bugün rastladığım bir videoda kağıt bardaklara dondurma paylaştıran hanım geldi aklıma. Ben de 1 adet plastik bardağa uyguladım aynı şeyi. İyice sertleştikten sonra çikolata sosuna batırıp yeniden dondurucuya koydum; ama sonuç pek başarılı olmadı. Bunu da Refika'nın Mutfağı'ndan öğrenmiştim ve onunki de pek başarılı olmadı. Çok güldü hatta. Demek ki neymiş? Çikolata sosu yöntemi kullanmasanız daha iyiymiş. 

Kim bilir, dondurmayı çok seven ve benim bu deneyimimi okuduktan sonra gerçek dondurma yapmaya karar veren birileri çıkar.


Bu arada; benim uyguladığım tarif Youtube'da YEŞİLİN ELİNDEN'e ait ve mikser kullanmadan yapılıyor.


Öyleyse yapacak olanlara kolaylıklar diliyor 
ve ''Afiyetler olsun'' diyorum.


*    *    * 
EK 👇

İlk Deneme
Zar zor bir kalıp bulup Maraş usulü stick dondurma da denedim. O da oldu.