2023/09/08

Ünlü Rus Piyanist Hanımla Türkçe İmtihanım

Dünya çapında üne sahip, olağanüstü yetenekli piyanist hanımla 2009 yılında Twitter'da tanışmıştık. Bir sabah sayfama girdiğimde yeni takipçiler başlığında ismi vardı. Gözlerime inanamamıştım. 

Ben kimdim ki? O zaman en fazla 100 küsür takipçisi olan sıradan bir Twitter kullanıcısı. 

Yalnız birkaç gün önce ''Sanatçının Dünyaya Bakış Açısı'' başlıklı bir yazı yayımlamıştım blogda. Belki o yazıya rastlayıp etkilenmişti. Başka da bir neden bulamıyordum. 

Ama tabii bunu ona soramamıştım. Kendisi Türkçeyi muhteşem bir şekilde kullanıyordu. İmlâ kurallarına dikkat etmesi ana dili Türkçe olanları üçe beşe katlayacak kadar iyiydi. Olaylar karşısındaki yorumları ona keza. O nedenle ona ve zekasına hayranlığım artmış vaziyette ve de büyük bir keyifle takip etmekteydim.

Aradan tam 12 yıl geçmişti. Soğuk bir kış günü sayfama aşağıdaki diyalog düştü. Aslında ben şekilde görüldüğü üzere STAGLAFASYON'a yanıt vermiştim. Birden Anjelika Hanım üzerine alındı. Oysa o cümleyi direkt onun için kurmuş olsam dahi alınacak bir şey yoktu. Sonuçta ana dili Türkçe olan bendim ve bir bildiğim vardı. Bir kere bu konu üzerinde araştırma yapmış biriydim. TDK Sözlük ve akademik kaynaklardan teyitli bir durumdu kurduğum o cümle. Neyse, diyalogumuzun devamı gayet güzel bir şekilde bitmiş, hatta gül göndermişti konuyla ilgili en son tweetinde.

Fakat Anjelika Hanım içindeki sıkıntıyı daha doğrusu bana olan kızgınlığını atamamıştı ki, birkaç hafta bekleyip onca yıl sonra takipten çıktı. Takipten çıkışı değil; ama kendisini  %100 haklı zannetmesi beni hem çok şaşırtmış hem de üzmüştü. Bunu ona ve her zamanki zarifliğine yakıştıramamıştım.

Şayet TDK'da aratacak olursanız;

şarkı
 3. isim Ezgi, müzik parçası, melodi; liet: "Ayaklarımızdaki zincirler, esirliğin ağır ve cefalı şarkılarını söyleyecektir." - Ruşen Eşref Ünaydın 

ezgi 
1. isim, müzik Belli kurallara göre düzenlenmiş, kulağa hoş gelen ses dizisi; ahenk, haz, nağme, melodi, şanson.

Bu konuyu 3 yıl sonra neden mi yazıya döktüm? Girişteki görselde görüldüğü üzere, geçen günkü yazımda bahsettiğim Apocalyptica'nın Youtube sayfasındaki sözsüz albümlerinde kaç adet ''şarkı'' olduğunun belirtilmesini gördüğüm an hatırlayarak elbette...

Sonrasında, Spotify'da ismi ''Sözsüz Şarkılar'' olan sakin melodilerin bulunduğu bir çalma listesine rastladığımda...

Ve...

Akademik anlamda bir PDF dosyasıyla daha karşılaştığımda... 
Ümit Fişkin, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Fakültesi Genel Müzikoloji Bölümünde PHD yani doktora öğrencisi. 

Rusçada ayrışıyordur belki. Ancak, bizim dilimizde kullanım budur. Twitter'daki basit bir soruya sizin vurguladığınız biçimde akademik yanıt verecek halimiz yok elbette. Hem ülkemizde hiç kimse ''Beethoven'dan bir şarkı dinledim,'' demiyor zaten. 

Kim bilir belki Anjelika Hanım bir gün bu yazıya da rastlar, kendini ve haklılığını bir kez daha sorgular.