09/05/2021

Pandemide Giyim, Moda, Alışveriş

Pandemiyle birlikte yalnızca market alışverişlerimiz değil, giyim alışverişi alışkanlıklarımız da değişti ister istemez. 

Modayı takip etmek şöyle dursun, dışarıda giymek üzere normal kıyafet ihtiyacı bile duymaz olduk. Sahi moda neydi? Tam bir gereksizlik mi? İnsan kendine yakışanı, rahat edeceği kıyafetleri giymeliydi. 

Misal, dört gün sonra bayram. Nerede o eskisi gibi çoluk çocuk bayramlık giysi alışverişi planlamalar, düğün sezonu başlıyor diye hangi düğünde ne giyileceği kararsızlığı yaşamalar? 

Normal şartlar altında, günün büyük bölümünü dışarıda geçiren çalışanlar eve gelir gelmez üzerini değiştirip pijama ya da eşofman giyerlerdi. Günün tamamını evde geçirenlerin sayısına karantina nedeniyle öğrenciler ve evden çalışanlar da dahil olunca eşofmana talep arttı tabii. Dünyanın dört tarafına hizmet veren on-line alışveriş sitesi Net-a-porter’ın raporuna göre pandemi nedeniyle eşofman satışlarında %40 artış olmuş. Bu artışa indirime girmemiş ürünlerin satışı da dahil. 

Ancak, uzmanlar diyor ki; evden çalışıyorsanız bile giysilerinize dikkat etmek verimliliği artıran bir etmen. 

Benim durumum da farklı değil. Evdeki tercihim eşofman. Havalar ısındığından beri ise tişört-tayt ikilisi. Sizi bilmem ama kışın tenhalardan yürüyüşe ya da alışverişe çıktığımda kıyafetim hep aynıydı benim. Şapkam, atkım, kabanım, kot pantalon ve botlarım hiç değişmedi. İşim yokmuş gibi her seferinde değişik mi giyinecektim? Zaten eve gelir gelmez çıkarıp balkonda havalandırmak zorunda hissederken hangi biriyle uğraşacaktım? Havalar ısınınca bir süre önce rüzgârlıklı kombinim devreye girmişti. Tam kapanmadan sonra da bakacağız artık. Her dışarıya çıkışımda yine hep aynı kıyafetleri giyeceğim ama. Ara ara yıkamak koşuluyla hepsi aynı olacak. Bu bir tercih mi yoksa bir gereklilik mi adını siz koyun artık.

Yüz yıllık  moda ve dans (Sahi moda neydi?😏)

Pandemi, Giyim Alışverişi Biçimimizi Nasıl Değiştirdi? 
Salgın sırasında birçoğumuz çevrimiçi alışverişe yöneldi, malum. Böylece tüketici harcama alışkanlıkları geleneksellikten uzaklaştı. Dijital bir dünyaya geçiş hızlanarak çoğaldığından online alışverişlerde muhtemelen uzun sürecek değişikliklere yol açtı. Öngörülebilir bir gelecek için hâlâ evden çalışan işletmelerle birlikte, gündelik giyime daha fazla yatırım yapan, daha kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimleri ekleyen müşterilerle yeni trendlere ve alışkanlıklara uyum sağlanmaya çalışılıyor. 
 
Deneme Kabinine Erişim Engeli 
Sosyal mesafe ve kapalı mağazaların etkisiyle göze çarpan en büyük değişikliklerden biri, kıyafetin mağazada denenmesi (deneme kabini) engeli oldu. Günümüzde pek çok müşteri bu zorlukla karşılaştığından ve uymayan kıyafetleri iade etmek zorunda kaldığından, moda markaları çözüm arama sürecine girmiş haliyle. Bu çözümlerden biri Zyler benzeri sanal giyinme odaları. En alta ekran görüntüsünü eklediğim zyler.com müşteriler için bir eklenti olarak sunulan ve bir selfie yükleyerek, birkaç da ölçüm girerek beğendiği kıyafeti dijital olarak deneyebilecekleri çevrimiçi bir giysi deneme aracı. Müşteriler, katılımcı herhangi bir web sitesinde de kullanmak üzere pasaport görevi gören bir Zyler hesabı oluşturma seçeneğine sahip. Tüm bu imkânlara rağmen beğenmeme ya da iade etme hakları da sabit. Daha ne olsun değil mi?

İyi bayramlar diliyorum şimdiden...