2019/11/08

İstanbul'un Muhteşem Silueti

Kadim bir medeniyetin son temsilcileri olarak biliriz ki, tüm önemli şehirlerimiz, özellikle de İstanbul estetik ve sanatsal değeri son derece güçlü tarihi sembollerle bütünleşmiştir.
Dört bir yanı buram buram tarih kokan, yerli ve yabancı tüm ziyaretçileri büyüleyen bu kentte, Osmanlı'dan kalma pek çok saray ve caminin yanı sıra, tarihi kuleler ve köprüler var.

Tarihsel özelliği olan pek çok taşınmaz kültür varlığını İstanbul'un sembolleri olarak sayabiliriz. Ancak, ''İstanbul silueti'' deyince benim zihnime kazınmış görsel yapıtlar Ayasofya, ''Mavi Camii'' olarak bilinen Sultanahmet, Galata Kulesi ve Kız Kulesi. Bu semboller tarihi özellikleri dışında duygusal bağlarla da kenti kucaklıyor bana göre. İkon sözcüğünün anlamı, ''kişi, düşünce, akım ya da herhangi bir yapıtı tek başına simgeleyen şekil, resim ve imge'' olduğuna göre, bu eserlere İstanbul'u betimleyen ikonlaşmış tarihi yapılar da diyebiliriz.

Profesyonel ya da amatör, fotoğrafa gönül verenler için eşsiz bir hazine olarak nitelenen İstanbul'da bu eserler kim bilir kaç kez fotoğraflanmıştır. Hem de her açıdan. Gönül isterdi ki yeterli zamana sahip olup İstanbul'un içinde gezebilseydim ve söz konusu eserlerin her birini tek tek ziyaret edip fotoğraflayabilseydim. Bir şekilde halletmeye karar verdim yine de. Ve Heybeliada'ya giderken tur teknesinden çektiğim fotoğrafları burada paylaşmaya karar verdim.

Sultanahmet Camii ve Ayasofya karşılıklı muhabbet halinde. Hem mavi, yeşil, beyaz renkte İznik çinileriyle bezeli olduğu için, hem de kubbelerinin iç kısımları mavi ağırlıklı kalem işi ile süslendiğinden Mavi Camii diye anılan Sultan Ahmet Camii özellikle yabancılar tarafından mutlaka ziyaret ediliyor.

532-537 yılları arasında Bizans İmparatoru I. Justinianus tarafından inşa ettirilmiş olan, dünya literatürüne girmiş bir müze niteliğindeki muhteşem Ayasofya...

Ülkemize gelen turistlerin ilk ziyaret ettikleri yer olma özelliği taşıyan Ayasofya
''mimarlık tarihinin başyapıtı'' olarak tanımlanıyor.

Bir gün İstanbul'u Galata Kulesi'nden seyredebilmeyi ne çok isterdim. Kuleyi zumlayarak yakınlaştırabildim.

İstanbul'a bu 5'inci gidişim. Hiçbirinde Galata Kulesi'ni yakından göremedim.

Kız Kulesi'nin 2500 yaşında oluşu inanılmaz. Antik Çağ’dan tutun da Bizans’a, Osmanlı’ya, bütün dönemlerin şahidi. Tam da iki kıtanın buluştuğu bir noktada koskoca İstanbul'a gözcülük etmiş bir güzel.

Kadıköy'ün tarihî güzelliği Haydarpaşa Garı'na bakar mısınız? Restorasyona alınmışa benziyor. Yüz yıla yakın İstanbul ve Anadolu'yu birbirine bağlamış. Haydi hayırlısı! Nice insan yolcu etti, kaç Türk filmine mekân oldu kim bilir...

İstanbul'un silueti gitgide küçülürken biraz da yelkenlere odaklanalım...

İstanbul'un silueti demişken, sabahın erken saatlerine doğru geri dönüp
Pierre Loti'den seyrettiğimiz o eşşiz manzarayı da ekleyeyim buraya...

Pierre Loti Tepesi'ne ilk kez 4 yıl önce gelmiş ve büyülenmiştim. O zamandan beri fazla değişmemiş sanki. Yalnızca çay bahçesinin önünde kim bilir kaç bin hatıra fotoğrafı çekilmiş ünlü ekose masa örtüleri kırmızıdan yeşile evrilmiş:)

Dört yıl önce buraya ilk geldiğimde hava kapalıydı. Doğru dürüst fotoğraf çekememiştim. Bu sefer de tan yeri ağarırken rastladı.

Dahası var. Hava henüz çok karanlık olduğu için yukarıya çıkmak için teleferik imkânı da yok. Çünkü çalışmaya 08.00'da başlıyorlarmış. Ee, o zaman ne yapmak zorundayız? O karanlıkta Eyüp Sultan Mezarlığı'nın içinden geçen ve patikaya benzeyen dar yolu kullanmak zorundayız. Bırrr!!! 🙈😱😵 Ne kadar maceralı bir gün...

Bir şeyi gerçekleştirmek için zamanın kısıtlıysa hedefe ulaşmak için o zamanı çok hesaplı kullanmak zorundasın. Neyse ki tepeye varıncaya kadar ortalık biraz aydınlandı da değişik renklerde bir Pierre Loti manzarası seyretmiş olduk.😃😃 Gördüğünüz gibi burası adı bir zamanlar Altın Boynuz olan Haliç’i ayaklarınızın altına seren muhteşem bir manzaraya sahip. Haliç Köprüsü'nün üzerinde sıralı olan Galata Kulesi, Ayasofya ve Sultanahmet Camii gibi eski İstanbul’un şahidi sayısız mimari eserin dahil olduğu (En az 8 camii) eşsiz İstanbul siluetini bitmek bilmeyen bir keyifle izliyorsunuz.

Büyükada, Şile ve Ağva ağırlıklı 3. ve son bölüm İstanbul pek yakında efendim.

Kalın sağlıkla...