2023/08/06

Kürek Sporu

Fotoğraftaki karartı hava karardığı ya da yağmur yağacağı için (ah nerede o günler) değil. Aslında deniz ve güneş pırıl pırıl. Kürek çekenler o an güneşin denize vurmayan kısmında oldukları için öyle görünüyorlar. 

Ne çok istedim onların yerinde olmayı. Sera etkili yakıcı güneş etkisinin deniz kenarlarında epeyce azaldığı bariz biçimde hissedildiğine göre o beş kişininki püfür püfür bir serinliğin içinde ne harika bir yolculuk! Tekneyi boğazda kayboluncaya kadar merak ve keyifle seyrettim...

Bu bölgede Kürek ve Kano Spor Kulübü olduğunu duymuştum; ama kendilerini ilk kez görüyordum. Muhtemelen o kulübün üyeleriydiler. Yerli-yabancı kaynaklardan biraz araştırma yaptım sonra. İster hevesli bir Olimpiyat sporcusu, ister hafta sonu savaşçısı, kürek çekmenin her yaştan ve beceri düzeyinden sporcuya uygun programları olan çok yönlü bir spor olduğunu öğrendim. Acaba diyorum... 😍

Fotoğrafı çekerken, güneşin etkisiyle olsa gerek, ekranda karanlıktan başka bir şey yoktu. Telefonu ortalayarak rastgele bastım butona. Ancak gölge bir yerde görebildim ne çektiğimi. O la laa! Gözlerime inanamadım. Güneşi fotoğraflamışım. O pırıltılar da güneş yakamozu olsa gerek ki var öyle bir tanım. Kürekçiler boğazın girişine doğru epeyce uzaklaşmışlar bu arada.

Kürek Sporu- Bana göre takım sporlarının en harikası
Kürek, sporcuların kürek kullanarak bir tekneyi ittiği, suyun yüzeyinde yapılan bir spor. Yuvarlanma ve yalpalamayı önlemek için genellikle ön kısımda bir yüzgeç bulunuyor. Bir spor olarak 18. yüzyılda Londra'da, Thames nehrinde profesyonel sucular arasındaki yarışlarla başlayarak geliştirilmiş. 


İlk kez Romalılar ve Eski Mısırlılar tarafından kullanılan küreğin tarihçesi MÖ 2. yüzyıla kadar dayanıyor. Kullanıldığı ilk bölgeler ise Akdeniz ve Nil Nehri civarı.


Yapay göllerde olduğu gibi iç mekânlarda veya açık havada denizde, nehirlerde, kanallarda ve okyanuslarda yapılabilen kürek sporunun her takımdaki üye sayısı tekne sınıfına bağlı olarak değişiyor. Tek kürek gibi bireysel etkinlikler var. Beş - sekiz sporculu gibi çoklu etkinliklerde ters yönde oturan ve yön bulmada yardımcı dümenci adıyla bir kişi mevcut. Kürek çekmede iki stil var: Sculling ve Sweeping (Kürek Çekme ve Süpürme) Kullanılan tekneler kabuk olarak da adlandırılan yarış tekneleri. Uzun, dar ve yarım daire şeklindeler. Kürekler ise yaklaşık 250-300 cm uzunlukta ve bıçak olarak da adlandırılan düz bir uca sahip.


Osmanlı Saray erkanı Moda'da kürek yarışlarını izlerken. Kürekçiler son kısımda inanılmaz. 
Yayın, Gaumont Film Şirketi 1913

*   *   *


Kalın sağlıcakla... ✋😊